Kurator oświaty wydał negatywną opinię w sprawie połączenia miejskiej szkoły podstawowej oraz miejskiego gimnazjum.


W uzasadnieniu wyjaśnił, że zamierzone połączenie placówek szkolnych nie jest zgodne z założeniami reformy edukacyjnej oraz systemu szkolnictwa.

Rada miasta zaskarżyła opinię kuratora, uznając, iż jest ona arbitralna i narusza prawo.


NSA przyznał rację radzie miasta.

Zdaniem sądu opinia kuratora nie może być oparta jedynie na ogólnikowych ocenach wynikających z założeń reformy oświaty, lecz musi się odnosić do aktualnej sytuacji łączonych szkół.


To, że ustawa o systemie oświaty nie określa przesłanek, którymi obowiązany jest kierować się kurator przy opracowaniu opinii, nie daje podstaw do zaakceptowania pisma, które nie zawiera oceny, z punktu widzenia kompetencji kuratora oświaty, dotyczacej dopuszczalności połączenia szkół w zespół.


Opinia kuratora oświaty musi spełniać warunki ustrojowe dopuszczalności ingerencji w samodzielność prawną gminy przez szczegółowe wyjaśnienie, że zamierzona działalność gminy jest sprzeczna z prawem – uznał NSA.


Na podstawie:
Wyrok NSA z 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt I OSK 105/14, prawomocny