Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości.

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej uznało, że uchwała jest nieważna. W ocenie kolegium rada nie zgłosiła bowiem projektu uchwały Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Gmina odwołała się do sądu administracyjnego.

Tłumaczyła, że stwierdzenie nieważności uchwały nastąpiło wyłącznie na podstawie przyjęcia, że uchylony akt stanowi program pomocowy, co do którego zachodzi konieczność zgłoszenia Prezesowi UOKiK. Kolegium nie ustaliło jednak, czy zwolnienia, które przewidywała uchwała dotyczą osób prowadzących działalność gospodarczą, czy też nie oraz czy pomoc ta spełnia przesłanki z art. 107 ust. 1 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

WSA uznał skargę za zasadną.

Sąd stwierdził, że na etapie orzekania organ nadzoru nie uzasadnił dostatecznie istotnego naruszenia przez radę gminy przepisów prawa.

Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>

Ogólnikowe powołanie się na obowiązek notyfikacji przepisów prawa miejscowego przez właściwy organ, bez wyjaśnienia podstawy faktycznej i prawnej prezentowanego stanowiska, jest niewystarczające.

Organ nadzoru powinien nie tylko ustalić naruszenie prawa, wskazując konkretne normy, które jego zdaniem zostały naruszone, a także dokonać oceny stopnia tego naruszenia prawa w okolicznościach danej sprawy.

Tymczasem zaskarżona uchwała w ogóle nie zawiera powyższych elementów, bowiem samo przytoczenie przepisów prawa, bez ich oceny w danym stanie sprawy i sformułowanie, iż naruszono obowiązek notyfikacji przepisów prawa miejscowego normujących zwolnienie podatkowe, nie może być uznane za wystarczające – uznał sąd.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Olsztynie z 16 czerwca 2016 r., sygn. akt I SA/Ol 243/16, nieprawomocny 

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
LEX Samorząd Terytorialny
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów