Jeśli tak to jaki organ jest właściwy do przyjęcia informacji o wytwarzanych odpadach?
Odpowiedź
Przepisy ustawy nie regulują wprost obowiązku sporządzania informacji o wytwarzanych odpadach i sposobach gospodarowania wytworzonymi odpadami przez budynek starostwa. Jednocześnie jednak ustawodawca nie przewidział żadnych zwolnień w tym zakresie, co oznacza że taka informacja powinna być sporządzona w trybie art. 24 ustawy o odpadach . Niektóre starostwa taką informację przekazują marszałkowi województwa, który i tak na mocy art. 24 ust. 9 24 ustawy o odpadach . musiałby ją otrzymać.
Uzasadnienie
Zasady sporządzania informacji o wytwarzanych odpadach określa art. 24 ustawy o odpadach ustalając w ustępie 2 organy właściwe do otrzymania tej informacji. Starostwa wypracowały następującą praktykę: wydział organizacyjny sporządza informację i przekazuje ją do wydziału ochrony środowiska, który dalej stosuje procedury przewidziane prawem. Jest to trochę tak, jakby starosta sam siebie informował, ale innej procedury nie ma.
W odróżnieniu od zezwolenia na wytwarzanie i programu gospodarki odpadami niebezpiecznymi, informacja z art. 24 ust. 4 ustawy o odpadach nie musi być skwitowana żadną decyzją administracyjną. Wytwarzający musi jednak odczekać 30 dni od złożenia informacji, gdyż w tym terminie może być wniesiony sprzeciw w formie decyzji administracyjnej. Jeśli organ wniesie sprzeciw (art. 24 ust. 5 ustawy o odpadach ), to od tej decyzji będzie można się odwołać, a w przypadku nieuwzględnienia odwołania będzie można wnieść skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
Na mocy art. 24 ust. 9 ustawy o odpadach starosta przekazuje marszałkowi województwa właściwemu ze względu na miejsce wytwarzanych odpadów, wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska oraz wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 ze zm.)