Omówienie zmian w prawie pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.


 

Z dniem 1 marca 2015 r. wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. poz. 212).

Rozporządzenie określa w szczególności wzór nowego dowodu osobistego, sposób i tryb składania wniosku o jego wydanie, szczegółowe wymogi dotyczące formatu oraz rozmiaru załączników dołączanych do wniosku składanego drogą elektroniczną oraz wymogi techniczne fotografii załączanej do wniosku, sposób i tryb postępowania w sprawach utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu dowodu osobistego oraz sposób i tryb odbioru dowodu osobistego. Ponadto rozporządzenie określa wzory wniosków, zaświadczeń i formularzy związanych z procesem wydawania i unieważniania dowodów osobistych.

Rozporządzenie przewiduje szereg istotnych zmian we wzorze dowodu osobistego. Nowe dowody nie będą zawierały adresu zameldowania, informacji o kolorze oczu i wzroście oraz skanu podpisu posiadacza. Będą się w nich natomiast znajdowały: informacja o polskim obywatelstwie oraz dwukrotnie powtórzone zdjęcie posiadacza. Fotografia, która będzie wykorzystywana w dowodzie osobistym będzie taka sama jak fotografie wykorzystywane w paszportach (o wymiarach 35 x 45 mm). Powinna być ona wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku. Zgodnie z treścią przepisu art. 88 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. Nr 167, poz. 1131, ze zm.), dowody osobiste wydane przed dniem 1 marca 2015 r. zachowają ważność do upływu terminów w nich określonych.

Rozporządzenie przewiduje dwie możliwości złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego w przypadku formy pisemnej wniosku - złożenie wypełnionego i podpisanego własnoręcznie przez wnioskodawcę formularza oraz podpisanie formularza wypełnionego przez pracownika organu gminy (na podstawie podanych przez wnioskodawcę danych oraz danych zawartych w rejestrze PESEL). Nowym rozwiązaniem jest również możliwość złożenia wniosku o dowód w postaci elektronicznej (opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP) oraz możliwość złożenia wniosku o dowód w organie dowolnej gminy.

Omówienie zmian w prawie pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.