Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Dwóch właścicieli nieruchomości objętych inwestycją drogową wniosło odwołanie od decyzji starosty, udzielającej zezwolenia na realizację inwestycji.
Wojewoda stwierdził uchybienie terminu do wniesienia odwołania.
Uznał bowiem, iż odwołania zostały wniesione po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w drodze obwieszczeń o wydaniu decyzji.
Strony tłumaczyły, iż nigdzie nie zaznaczono, jaki dzień uznaje się za dzień doręczenia. W związku z tym, ich zdaniem, za datę doręczenia decyzji należy traktować dzień, w którym strony stawiły się w organie i zapoznały się z treścią decyzji po odebraniu zawiadomienia o jej wydaniu.
WSA zgodził się z wojewodą, iż odwołania zostały wniesione z opóźnieniem.
Sąd zwrócił uwagę, iż z publicznym ogłoszeniem faktu wydania decyzji zezwalającej na realizację inwestycji w zakresie dróg publicznych, związane jest przyjęcie domniemania prawnego, że po upływie 14 dni od publicznego ogłoszenia nastąpiło doręczenie decyzji wszystkim stronom, którym decyzja nie została przesłana na piśmie.
Decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji doręcza się na piśmie tylko inwestorowi. Pozostałe strony, w tym właściciele nieruchomości objętych inwestycją, indywidualnie zawiadamiane są jedynie o jej wydaniu. Zawiadomieniu temu nie można jednakże przypisać skutków procesowych doręczenia, bowiem doręczenie decyzji innym niż inwestor stronom następuje poprzez publiczne obwieszczenie decyzji.
Sąd wyjaśnił, iż uznanie obwieszczenia o wydaniu decyzji za równoważne doręczeniu, ustawy szczególne zastrzeżone jest dla postępowań prowadzonych z bardzo dużą ilością stron. Takim właśnie postępowaniem jest postępowanie prowadzone na podstawie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.
Zdaniem WSA ani brzmienie przepisu ani cel ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych nie przemawiają za wyprowadzeniem wniosku, że początek biegu terminu do wniesienia odwołania od decyzji wiąże się dopiero z momentem poznania jej treści.
Moment zapoznania się z treścią decyzji można odwlekać, co w konsekwencji uniemożliwiałoby uzyskanie waloru ostateczności każdej decyzji lokalizującej inwestycję drogową i wypaczałoby zasadniczy sens ustawy, jakim jest skrócenie procedur związanych z realizacją infrastruktury drogowej – uznał sąd.
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Białymstoku z 23 września 2014 r., sygn. akt II SA/Bk 1146/13, nieprawomocny