Rada gminy odwołała skarbnika gminy.
W uzasadnieniu uchwały wyjaśniła, że skarbnik podjęła bez zgody wójta i rady gminy pracę w gminnym ośrodku kultury i gminnej bibliotece publicznej, co stanowi o konflikcie interesów.
Kobieta odwołała się do sądu administracyjnego.
W ocenie NSA rada słusznie uznała, że kobieta podejmując się dodatkowego zatrudnienia dopuściła się naruszenia zakazów, o których mowa w art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2014 r., poz. 1202).
Zdaniem sądu zależności między obowiązkami wynikającymi z jednoczesnego zatrudnienia na stanowisku skarbnika gminy i głównej księgowej w gminnym ośrodku kultury oraz w gminnej bibliotece publicznej dają podstawę do uzasadnionego podejrzenia o stronniczość lub interesowność.
Nie można bowiem zaakceptować sytuacji, w której ta sama osoba jest odpowiedzialna za gospodarkę finansową podmiotu otrzymującego dotację od gminy, a jednocześnie w ramach obowiązków związanych ze stanowiskiem skarbnika gminy, będzie dokonywać czynności związanych z kontrolą prawidłowości wykorzystania takiej dotacji, jak również całokształtu wykonania planu finansowego jednostki.
Na podstawie:
Wyrok NSA z 7 lipca 2015 r., sygn. akt II OSK 1435/15, prawomocny