Z orzeczenia NSA wynika, że nadzór budowlany może nakazać doprowadzenie wszystkich inwestycji do stanu zgodnego z obowiązującymi przepisami, bądź też zarządzić ich rozbiórkę, w przypadku gdy nie da się zlikwidować niebezpieczeństwa powodowanego przez obiekt lub zagrożenia wynikającego z dokonywanych robót budowlanych. Uprawnienie to dotyczy więc między innymi wiat peronowych, altan działkowych czy, remontów niektórych obiektów budowlanych. Bez znaczenia pozostaje fakt, że inwestor nie był zobligowany do uzyskania pozwolenia na budowę czy dokonania zgłoszenia.

Do tej pory często dochodziło do sytuacji, że organy nadzoru budowlanego umarzały postępowania dotyczące oceny legalności przedsięwzięć i robót budowlanych, w ogóle nie sprawdzając zgodności z przepisami techniczno-budowlanymi czy stopnia zagrożenia bezpieczeństwa ludzi, mienia bądź środowiska.

Nie ulega wątpliwości, że w tego rodzaju sprawach konieczne jest skuteczniejsze i efektywniejsze prowadzenie przez organy nadzoru budowlanego postępowań. Dodatkowo, w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości powinny one zobligować inwestora do wstrzymania robót czy wykonania konkretnych prac, a w razie ostateczności - nakazać rozbiórkę obiektu naruszającego wymogi prawa budowlanego.

Głównym celem uchwały jest ujednolicenie kolizyjnej praktyki interpretowania i stosowania przepisów prawa budowlanego. Będzie ona miała szczególne znaczenie dla inwestorów oraz osób, sąsiadujących z terenem inwestycji. Jednym z jej podstawowych założeń jest także wyjaśnienie wątpliwości odnoszących się zakresu kompetencji organów nadzoru budowlanego.

Podmioty te nie będą mogły umorzyć postępowania legalizacyjnego lub naprawczego, oraz odsyłać skarżącego do sądu cywilnego.

(rpo.gov.pl)
 

LEX Samorząd Terytorialny
Artykuł pochodzi z programu LEX Samorząd Terytorialny
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami