Nowelizacja ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg znalazła się w pakiecie ustaw, którą uchwalił Sejm 14 kwietnia w ramach zmiany ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Ustawę, 18 kwietnia, podpisał prezydent.
Nowela ma na celu umożliwienie przyspieszenia ogłoszenia naborów na zadania powiatowe oraz zadania gminne na rok 2024. Zgodnie z art. 20 i 21 ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg nabory na zadania powiatowe oraz zadania gminne są ogłaszane przez wojewodów nie wcześniej niż od 1 sierpnia roku poprzedzającego rok na który jest ogłaszany nabór.
Nowelizacja skraca terminy
Nowela w dodanym art. 42d, który przewiduje:
- możliwość wcześniejszego przygotowania i uzgodnienia planu finansowego Funduszu na rok 2024 zawierającego tylko rozplanowanie środków na zadania powiatowe oraz zadania gminne na podstawie części, posiadanych już na etapie jego przygotowywania, danych finansowych;
- wcześniejsze przekazanie przez ministra właściwego do spraw transportu informacji do wojewodów informacji o przewidywanej wysokości środków przeznaczonych na 2024 rok na dofinansowanie zadań powiatowych oraz zadań gminnych na dane województwo,
- skrócenie terminu dla wojewodów na przygotowanie i ogłoszenie naborów na rok 2024 do 10 dni;
- przyjęcie do obliczania wysokości dofinansowania zadań powiatowych oraz zadań gminnych na rok 2024 wskaźników przyjętych na rok 2023;
- skróceniu terminu na ocenę wojewody i przekazanie list zadań powiatowych oraz zadań gminnych rekomendowanych do dofinansowania ze środków Funduszu.
W przypadku ogłoszenia wcześniejszych naborów na zadania powiatowe oraz zadania gminne na rok 2024 wojewodowie nie będą ogłaszać „standardowych” naborów w sierpniu, lecz w miarę pozostałych wolnych środków nabory uzupełniające. Resort doprecyzowuje przy tym, że wcześniejsze nabory na rok 2024 mogą zostać ogłoszone tylko pod warunkiem wcześniejszego sporządzenia i uzgodnienia planu finansowego Funduszu na rok 2024 w zakresie zadań powiatowych oraz zadań gminnych.
Potrzebę uchwalenia takich zmian Ministerstwo Infrastruktury uzasadniło obecną sytuację jednostek samorządu terytorialnego, dużymi potrzebami w zakresie inwestycji drogowych oraz sytuacją na rynku wykonawców robót drogowych. Zmiany pozwolą powiatom i gminom na sprawniejszą i szybszą realizację oczekiwanych przez ich mieszkańców inwestycji na drogach i poprawy bezpieczeństwa z ich korzystania.
- Przeczytaj także: Z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg będzie można sfinansować więcej zadań>>
- Czytaj też: Samodzielność jednostki samorządu terytorialnego a dotacja z rządowego funduszu. Glosa do postanowienia NSA z dnia 14 lipca 2020 r., I GSK 486/20 >>>
Zmiany w regule wydatkowej
Nowela przewiduje także zmiany w regule wydatkowej. Polegają one na przesunięciu, ze względu na inne zaplanowane wydatki budżetowe, części wpłaty środków z budżetu funduszu z roku 2023 na lata 2024-2026. Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na dofinansowanie Funduszu wyniesie więc:.
- w 2023 r. - 674 mln 23 tys. zł (było 1,6 mld zł)
- w 2024 r. – 1 908 626 tys. zł (1,6 mld zł)
- w 2025 r. – 1 958 626 tys. zł (1, 650 mld zł)
- w 2026 r. – 1 958 626 tys. zł (1,650 mld zł)
- w 2027 r.- 1,650mld zł (1,650 mld zł)
- w 2028 r. 1,750 mld zł (1,750 mld zł)
- w 2029 r. 1,6 mld zł (1,6 mld zł)
- w 2030 r. – 1,6 mld zł (1,6 mld zł)
Ministerstwo infrastruktury wyjaśnia, że zmiana ma być neutralna na budżetu państwa i finansów RFRD, bo polega jedynie na przesunięciu środków pomiędzy poszczególnymi latami.
Nowe rozwiązania wejdą w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.