Omówienie zmian w prawie pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Z dniem 25 marca 2015 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 17 lutego 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. poz. 329). Wprowadzone przez nowelizację zmiany można podzielić na trzy grupy: 1) zmiany w zakresie stosowania na drogach publicznych przekroju 2+1, 2) zmiany dotyczące kompleksowego unormowania i uproszczenia kwestii projektowania konstrukcji nawierzchni jezdni dróg publicznych, 3) zmiany o charakterze porządkowym i uszczegółowiającym obowiązujące przepisy techniczno-budowlane.

Nowe przepisy umożliwiają stosowanie przekroju 2+1 z fizycznym rozdzieleniem przeciwnych kierunków ruchu oraz regulują kwestię projektowania dodatkowych pasów ruchu do wyprzedzania. Zgodnie z dodaną do znowelizowanego rozporządzenia definicją pod pojęciem "drogi o przekroju 2+1" rozumie się jednojezdniową, dwupasową drogę dwukierunkową z zespołem leżących na przemian dodatkowych pasów ruchu do wyprzedzania, który tworzą co najmniej dwa dodatkowe pasy do wyprzedzania, przeznaczone do ruchu w przeciwnych kierunkach, o ile odległość pomiędzy nimi nie przekracza długości dłuższego z nich; odległość tę mierzy się pomiędzy końcami klinów początkowych lub początkami klinów końcowych, w miejscach, w których pasy te mają pełną szerokość. Nowe przepisy wprowadzają możliwość rozdzielania pasów przeznaczonych do ruchu w przeciwnych kierunkach na drodze o przekroju 2+1 za pomocą separatorów trwale przymocowanych do konstrukcji nawierzchni jezdni, lub dwustronnej bariery ochronnej - umieszczonych na pasie separującym.

Zmiany wprowadzone przez nowelizację obejmują również m.in. zmianę szerokości poboczy (z co najmniej 2,0 m do maksymalnie 1,5 m) oraz zmianę i rozbudowanie regulacji rozdz. 3 (dotyczącego dodatkowych pasów ruchu do wyprzedzania). Ponadto nowe rozporządzenie porządkuje, uszczegóławia i upraszcza obowiązujące przepisy techniczno-budowlane. Dodatkowo ze znowelizowanego rozporządzenia usunięte zostały dwa załączniki (nr 4 i 5) oraz znowelizowany został załącznik nr 6.

Zgodnie z przepisem przejściowym dotychczas obowiązujące przepisy znajdą zastosowanie do inwestycji drogowych, dla których: 1) został złożony wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a także odrębny wniosek o zatwierdzenie projektu budowlanego, 2) zostało dokonane zgłoszenie budowy lub wykonywania robót budowlanych, w przypadku gdy nie jest wymagana decyzja o pozwoleniu na budowę lub decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
 

Omówienie zmian w prawie pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.