Warunki dostosowania stanowisk obsługi osób z niepełnosprawnością określa projekt rozporządzenia Ministra Cyfryzacji w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień i usług dla osób z niepełnosprawnościami przez dostawców publicznie dostępnych usług komunikacji elektronicznej (numer z wykazu 16). Dotąd obowiązek dostosowania mieli dostawcy usług telefonicznych, teraz będą je mieli wszyscy dostawcy usług komunikacji elektronicznej. Rozporządzenie implementuje art. 111 Europejskiego Kodeksu Łączności Elektronicznej.

 

Biura obsługi klienta dostępne w miastach powiatowych

Dostawcy publicznie dostępnych usług komunikacji elektronicznej będą mieli obowiązek wyposażenia 1/6 jednostek obsługujących klientów w stanowisko przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami w każdym mieście na prawach powiatu, o ile dostawca posiada tam biuro obsługi klienta. Firmy będą musiały oznaczyć te miejsca odpowiednimi logami wskazującymi na udogodnienia dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności (określają je załączniki do rozporządzenia). Informacje o dostępności powinny być też zamieszczone na stronie firmy. - Dostęp oznaczony jest „Logiem Dostępności”. Symbol dostępności został zaprojektowany przez Dział Projektowania Graficznego w Departamencie Informacji Publicznej ONZ w Nowym Jorku, jako rysunek koła z symetryczną figurą człowieka. Rysunek ten oznacza harmonię między ludźmi w społeczeństwie. Celem Logo jest poinformowanie o zapewnieniu dostępności dla osób z niepełnosprawnością w odniesieniu do informacji, usług, technologii komunikacyjnych oraz o zapewnieniu fizycznego dostępu do obiektów – czytamy w uzasadnieniu do projektu.

Czytaj też w LEX: Postępowanie skargowe w przypadku braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej >

 

 

Stanowisko obsługi dla osób niewidomych i niesłyszących

Stanowisko obsługi dla osób niewidomych lub słabowidzących będzie musiało być wyposażone w urządzenie z czytnikiem ekranu, słuchawki, panel do nawigowania. Osoba taka będzie mogła powiększyć na ekranie czcionkę co najmniej trzykrotnie oraz zmienić kontrast w czasie użytkowania. Osoby niesłyszące będą miały możliwość elektronicznego połączenia się z tłumaczem języka migowego w czasie rzeczywistym w godzinach pracy biura. - Tego typu dostęp nie wymaga kosztownego inwestowania w sprzęt dedykowany do połączeń video z tłumaczami polskiego języka migowego. Obecnie większość osób niesłyszących dysponuje własnym urządzeniem telekomunikacyjnym pozwalającym na zdalne połączenia video. Użytkownik będzie mógł skorzystać ze zdalnego dostępu do tłumaczy PJM online, który zapewnia połączenie niewymagające instalacji oprogramowania możliwe do uruchomienia z dowolnego urządzenia podłączonego do internetu i wyposażonego w kamerę – uzasadnia projektodawca. Biura obsługi klienta będą też musiały być dostępne architektonicznie zgodnie z przepisami ustawy ustawy z 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Klient z niepełnosprawnością będzie mógł zażądać od dostawcy wydruku informacji o wszystkich udogodnieniach dla osób z niepełnosprawnościami oferowanych przez dostawcę usług z krojem i rozmiarem czcionki wskazanymi przez siebie.

Czytaj też w LEX: Wyznaczenie koordynatora do spraw dostępności w urzędzie JST >

Przeczytaj także: Przepisy o dłuższej ważności orzeczeń już obowiązują

 

Dostawca skonfiguruje sprzęt

Dostawcy usług komunikacji elektronicznej będą musieli mieć także w swojej ofercie odpowiednio skonfigurowany do potrzeb osoby z niepełnosprawnością telefon lub smartfon, który umożliwi korzystanie z oferowanych usług. Będą też musieli zapewnić pomoc w skonfigurowaniu urządzenia do potrzeb klienta i ich uruchomieniu na urządzeniu. Dotyczy to tych dostawców, którzy w ofercie mają urządzenia.

Klient z niepełnosprawnością będzie mógł także zażądać od dostawcy zwięzłego podsumowania warunków umowy oraz pozostałych informacji wymaganych w umowie o świadczeniu usług komunikacji elektronicznej, a ten będzie musiał je dostarczyć w ciągu 10 dni. Będzie mógł także pozyskać informacje o tym, co zawiera faktura wraz z podstawowym wykazem wykonanych usług telekomunikacyjnych.

 

Prawo do weryfikacji uprawnień osób z niepełnosprawnością

Z kolei ustawodawca, w sytuacjach wątpliwych, będzie miał prawo zweryfikować uprawnienie klienta z niepełnosprawnością do korzystania z uprawnień, które dają przepisy rozporządzenia. Muszą to być jednak uzasadnione wątpliwości, dopiero wtedy dostawca może zażądać okazania orzeczenia o niepełnosprawności. - Dostawca nie może tym samym żądać okazania dokumentu w sytuacjach jednoznacznych i ewidentnych, niewymagających interpretacji – podkreśla ustawodawca. Dane te nie będą gromadzone i przechowywane przez dostawców usług.

Projekt rozporządzenia podlega obecnie konsultacjom społecznym do 24 sierpnia. Wejście w życie przepisów planowane jest na 10 listopada 2024 r.

Czytaj też w LEX: Zadania jst związane z zapewnianiem dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami >