Jeden z mieszkańców gminy domagał się od rady miasta podjęcia działań w celu procedowania złożonych przez grupę inicjatywną uchwał dotyczących ustalenia wynagrodzenia prezydenta oraz zasad przyznawania radnym rady miejskiej miesięcznych diet i regulaminu ustalania ich wysokości.
Przewodniczący rady wyjaśnił, że ustalenie wysokości wynagrodzenia prezydenta czy wysokości diet radnych jest czynnością z zakresu prawa pracy i jako taka nie mieści się w pojęciu zadań gminy i powiatu.
W reakcji na takie stanowisko mężczyzna złożył skargę do sądu administracyjnego na bezczynność organu.
WSA przypomniał, iż skarga na bezczynność uchwałodawczą musi dotyczyć zaniechania uchwałodawczego z zakresu administracji publicznej, a skarżący musi wykazać, że przez bezczynność doszło do naruszenia jego interesu prawnego lub uprawnienia.
W orzecznictwie sądów administracyjnych przyjęty jest pogląd, że uchwała w przedmiocie ustalenia wynagrodzenia prezydenta miasta nie jest aktem publicznoprawnym, gdyż dotyczy sfery prywatnoprawnej (relacji pracownik-pracodawca) i nie jest aktem z zakresu administracji publicznej, o którym mowa w art. 101 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515).
Uchwała regulująca kwestię wynagrodzenia prezydenta jest podejmowana w sprawie z zakresu stosunku pracy pracownika samorządowego nawiązanego na podstawie wyboru. Wynika to z art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1202 ze zm.).
Natomiast sprawy ze stosunku pracy, w tym sprawy wynagrodzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta), nie należą do spraw z zakresu administracji publicznej, dlatego sąd administracyjny nie posiada kompetencji do kontrolowania aktów lub bezczynności organów jednostek samorządu terytorialnego w tym zakresie.
Zatem sąd uznał, iż nie można wnieść skargi na bezczynność rady miasta dotyczącą ustalenia wynagrodzenia prezydenta.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Olsztynie z 12 stycznia 2016 r., sygn. akt II SAB/Ol 53/15, nieprawomocny