Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.


Kolegium regionalnej izby obrachunkowej stwierdziło nieważność uchwały rady gminy w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki opłaty.

W uchwale rada zróżnicowała bowiem stawki opłat w zależności od kategorii mieszkańców (dzieci), ich wieku (18 lat i 25 lat) oraz sytuacji (kontynuowanie nauki). Kolegium uznało, iż rada wykroczyła poza wyraźne ramy upoważnienia ustawowego wynikającego z ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz.U. z 2013 r., poz. 1399 ze zm.).


Gmina zaskarżyła decyzję do sądu administracyjnego.

WSA przyznał rację kolegium.

Sąd przypomniał, iż zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dopuszczalne kryteria różnicowania stawek opłat to: powierzchnia lokalu mieszkalnego, liczba mieszkańców zamieszkujących nieruchomość, odbieranie odpadów z trenów wiejskich lub miejskich oraz rodzaj zabudowy.

Poza zróżnicowaniem stawek rada gminy jest także uprawniona do wprowadzenia zwolnień przedmiotowych, ustanowienia dopłat dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, spełniający ustalone przez nią kryteria oraz szczegółowego określenia zasad ustalania opłat.

Natomiast przepisy ustawy nie przewidują możliwości różnicowania stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi według cech wyróżniających mieszkańców danej miejscowości, takich jak: wiek, płeć, sytuacja bytowa.

Różnicowanie stawek opłat według takich dodatkowych kryteriów nie mieści się w granicach delegacji ustawowej – uznał sąd.

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Gdańsku z 14 listopada 2014 r., sygn. akt I SA/Gd 1256/14, nieprawomocny