Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Rada miejska podjęła uchwałę dotyczącą utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. W jednym z zapisów zobowiązała właścicieli nieruchomości do podjęcia działań usuwających lub co najmniej ograniczających śliskość z części nieruchomości służących do użytku pieszego oraz z chodników położonych wzdłuż nieruchomości.
Prokurator zaskarżył uchwałę do sądu administracyjnego.
Zdaniem prokuratora nałożenie na właścicieli nieruchomości takiego obowiązku stanowi naruszenie ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 1399 ze zm.) poprzez przekroczenie delegacji ustawowej.
Rada tłumaczyła, iż zaskarżone przepisy stanowią jedynie doprecyzowanie obowiązków spoczywających na właścicielach nieruchomości. Nie można tu zatem mówić o przekroczeniu delegacji ustawowej.
WSA zgodził się ze stanowiskiem prokuratora.
Zdaniem sądu rada miejska przekroczyła delegację zawartą w art. 4 ust. 2 pkt 1 lit b) ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zgodnie z nim była uprawniona jedynie do określenia wymagań w zakresie uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego.
Bez wątpienia w oparciu o taka delegację nie można było nakazać właścicielom nieruchomości usuwania bądź ograniczania śliskości na chodnikach. Słusznie skarżący podniósł, iż zakres obowiązków w tym zakresie wynika bezpośrednio z ustawy.
W ocenie sądu również zapis regulaminu stanowiący, iż środki użyte do tych celów należy usunąć z nieruchomości niezwłocznie po ustaniu przyczyn ich zastosowania, nie znajduje oparcia w delegacji zawartej w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Gliwicach z 9 stycznia 2015 r., sygn. akt II SA/Gl 1151/14, nieprawomocny