Jedna z mieszkanek zwróciła się do burmistrza z prośbą o wszczęcie postępowania w sprawie ustalenia tzw. metryki sprawy zakończonej decyzją.
Kobieta wniosła o określenie osób, które podjęły daną czynność (nazwisko, imię i stanowisko), czyli ustalenie wszystkich osób uczestniczących w postępowaniu poprzedzającym decyzję oraz uczestniczących w sporządzaniu, zatwierdzaniu i wydaniu przedmiotowej decyzji.
Burmistrz odmówił wszczęcia postępowania.
Kobieta zaskarżyła decyzję do sądu administracyjnego.
WSA przypomniał, iż obowiązek prowadzenia metryki w aktach sprawy administracyjnej wprowadzony został ustawą z dnia 15 listopada 2011 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 186, poz. 1100), którą dodany został do Kodeksu postępowania administracyjnego.
Metryka ma wskazywać osoby, które uczestniczyły w podejmowaniu czynności w postępowaniu i podejmowane przez te osoby czynności od dnia wejścia w życie tej ustawy. Celem wprowadzenia tego obowiązku było zwiększenie transparentności udziału poszczególnych urzędników w procesie wydania rozstrzygnięć w sprawach obywateli oraz transparentności uzasadnienia podjęcia takiego a nie innego rozstrzygnięcia w sprawie.
Sąd zwrócił jednak uwagę, iż wniosek kobiety dotyczył sprawy administracyjnej zakończonej przed dniem wejścia w życie noweli.
Natomiast obowiązek prowadzenia metryki sprawy w sposób wskazany w przepisie art. 66a k.p.a. dotyczy wyłącznie spraw administracyjnych będących w toku w dniu wejścia w życie nowelizacji oraz spraw wszczętych po jej wejściu w życie, co dotyczy obu form prowadzenia metryki zarówno pisemnej jak i elektronicznej – podkreślił sąd.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 25 lutego 2015 r., sygn. akt II SA/Go 855/14, nieprawomocny