Będzie to pierwszy etap modernizacji Warszawskiego Węzła Kolejowego, która pochłonie kwotę 25 mld zł. Aktualnie trwa projektowanie dwóch linii: Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska i Warszawa Gołąbki – Warszawa Gdańska.
– Uwzględniamy dostosowanie ich do zwiększonego ruchu aglomeracyjnego. Warszawa Gdańska musi być przygotowana do znacznie większej liczby pociągów, by móc korzystać z tej stacji podczas późniejszej modernizacji linii średnicowej – mówi rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec.
Jak czytamy w "Rz", Warszawa Gdańska będzie wówczas obsługiwać ruch dalekobieżny, skierowany tam w latach 2018-2022 z pominięciem Warszawy Zachodniej, Centralnej i Wschodniej. Stanie się głównym dworcem stolicy, z którego miałoby korzystać nawet ponad 50 tys. osób dziennie.
W planach jest również reaktywacja stacji Warszawa Główna.
– Wynika to z konieczności zaspokojenia zwiększającego się popytu na przewozy koleją o charakterze regionalnym i aglomeracyjnym. Od wielu lat zwiększa się liczba pasażerów pociągów, w tym również Szybkiej Kolei Miejskiej. Stąd potrzeba modernizacji i stworzenia nowej infrastruktury – stwierdza wicedyrektor Biura Strategii PLK Maciej Kaczorek.
Modernizacja sieci kolejowej w Warszawie ma dostosować ją do potrzeb pasażerów oraz bardziej zintegrować z komunikacją miejską, w tym z metrem. Zmodernizowany Warszawski Węzeł Kolejowy pozwoli na uruchomienie nowych połączeń na linii północ–południe i umożliwi częstsze kursowanie pociągów. Ma się też poprawić bezpieczeństwo dzięki wprowadzeniu monitoringu.
Źródło: www.rp.pl