Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.


Jeden z mieszkańców gminy wystąpił z wnioskiem o udostępnienie mu życiorysu urzędnika pełniącego funkcję kierownika oddziału spraw obronnych urzędu wojewódzkiego.

Dyrektor generalny urzędu wojewódzkiego, poinformował, że życiorys pracownika urzędu jest dokumentem prywatnym i nie stanowi informacji publicznej.

WSA nie zgodził się z takim stanowiskiem.

Sąd uznał, iż życiorys funkcjonariusza publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553 ze zm.), zatrudnionego w urzędzie wojewódzkim i piastującego kierownicze stanowisko jest informacją publiczną.

Sąd wyjaśnił, iż w momencie zatrudnienia przez organ administracji publicznej życiorys zatrudnionego, stanowiący składową akt osobowych, przetwarzanych przez organ administracji dla różnych celów, traci przymiot dokumentu prywatnego.

Dokument ten, stanowiący informację publiczną jest jednak nadal chroniony mocą ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.).


W związku z tym jego udostępnienie podlega ograniczeniom w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych, o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych, a także ze względu na prywatność osoby fizycznej – przypomniał WSA.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Białymstoku z 12 czerwca 2014 r., sygn. akt II SAB/Bk 23/14, nieprawomocny

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.