Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Rada gminy podjętą uchwałą, nadała nazwy ulicom dotąd bezimiennym.
Uchwała została jednak została zaskarżona przez właścicieli drogi wewnętrznej.
Mieszkańcy wyjaśnili, iż złożyli wniosek o nadanie ich prywatnej drodze wewnętrznej konkretnej nazwy ulicy i taka nazwa została wprowadzona w projekcie nazw ulic.
Jednak w uchwale rada nie tylko nie nadała tej ulicy żadnej nazwy, lecz przypisała ją do ulicy najbliżej położonej.
Mieszkańcy powołali się na w trybie art. 101 ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą podjętą przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej może zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego.
WSA odrzucił skargę.
Sąd zgodził się, iż zmiana nazwy ulic wywiera poważny bezpośredni wpływ zarówno na prywatną sferę życia mieszkańców, jak i sferę związaną z funkcjonowaniem w społeczeństwie.
Wiąże się bowiem z konkretnymi uciążliwościami mającymi postać obowiązków prawnych, łączących się także z wydatkami. Wymaga dokonania zmian we wszelkich dokumentach zawierających adres zamieszkania, jak dowody osobiste, zawiadomienia urzędów i instytucji publicznych.
Ponadto osoby będące przedsiębiorcami oprócz dokonania zmian w rejestrach ewidencjonujących prowadzenie działalności gospodarczej, zmuszone są ponieść koszty wymiany szyldów, przedruku ulotek reklamowych, aktualizacji stron internetowych, zgłoszenia zmian w bazach przedsiębiorców.
WSA zwrócił jednak uwagę, iż kwestia upodobań co do nazw ulic wyczerpuje znamiona interesu faktycznego, a nie prawnego.
Interes prawny w zaskarżeniu uchwały dotyczącej nadania nazw ulic wynika bowiem z tego, że mieszkańcy są członkami społeczności lokalnej, której uchwała bezpośrednio dotyczy, jeśli dodatkowo powstają po ich stronie obowiązki administracyjne związane ze zmianą adresu w następstwie nadania nazwy ulicy.
Taka sytuacja jednak nie dotyczyła skarżących – uznał WSA.
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Na podstawie:
Postanowienie WSA w Krakowie z 10 czerwca 2014 r., sygn. akt III SA/Kr 406/14, nieprawomocne