Powyższe rozwiązanie jest następstwem wejścia z początkiem roku w życie ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2015 r. poz. 1045). Do tej pory kwestia wydawania zezwoleń nie była uregulowana dostatecznie jasno i budziła szereg kontrowersji. Prezydenci miast na prawach powiatu wielokrotnie nie wyłączali się z postępowań dotyczących wydania zezwolenia na usunięcie drzew rosnących na nieruchomościach gminnych. W następstwie takiego zachowania składali wniosek jako właściciel nieruchomości ,oraz wydawali decyzje, pełniąc rolę starosty.
NIK niejednokrotnie krytykował taki stan rzeczy i zaznaczał, że sytuacja taka nie może mieć miejsca. W opinii najwyższej Izby Kontroli prezydenci miast powinni w zaistniałych sytuacjach występować do samorządowego kolegium odwoławczego o wyłączenie organu i wyznaczenie innego organu w sprawie W odpowiedzi prezydenci miast podkreślali, że dotychczas nie było podstaw nakazujących im wyłączanie się z postępowania.
Dzięki wprowadzonym zmianom marszałek województwa został upoważniony do wydawania zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów oraz nakładania kar w tym zakresie.
(wartowiedziec.org)