Poseł złożył skargę do WSA na działania wojewody, dotyczące postępowania kwalifikacyjnego, związanego z wyłonieniem kandydatury na stanowisko Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa.
WSA stwierdził, iż poseł nie był stroną postępowania kwalifikacyjnego i w związku z tym nie mógł być uznany za stronę postępowania.
Skarżący argumentował, iż posłowie są przedstawicielami Narodu. Ponadto w ramach uprawnień i obowiązków związanych z wykonywaniem mandatu, poseł ma prawo wglądu w działalność organów administracji rządowej oraz ma prawo podjąć interwencję w tym organie.
NSA zwrócił uwagę, iż ustawa z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. z 2011 r. Nr 7 poz. 29 z późn. zm.) nie daje posłowi uprawnienia do występowania ze skargą w sprawach, w których nie jest on stroną.
Interwencja poselska może nastąpić, jednak jedynie w chwili prowadzenia określonego postępowania. Jej celem nie jest wszczęcie ani też ingerencja w zakończone postępowanie na mocy decyzji ostatecznej, lecz ingerencja w tok toczącego się już postępowania.
Poseł z samego tyko faktu wykonywania mandatu nie może wywieść uprawnienia do wniesienia skargi na postępowanie kwalifikacyjne, związane z wyłonieniem kandydata na stanowisko wojewódzkiego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa – uznał NSA.
Na podstawie:
Postanowienie NSA z 30 października 2013 r., sygn. akt I OSK 2523/13
Artykuł pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.