Jak ocenił marszałek województwa Marek Sowa, zarząd regionu w ostatnich latach bardzo mocno postawił na gromadzenie własnego taboru kolejowego do realizacji regionalnych przewozów kolejowych.
„To oczywiście nie koniec zakupów, bo do pełnego zabezpieczenia potrzeb komunikacyjnych Małopolski konieczne jest około 50 pociągów” - zapowiedział.
Samorząd województwa małopolskiego kupił sześć pojazdów w wersji trójczłonowej (40WE) oraz cztery w wersji dwuczłonowej (41WE). Ich maksymalna prędkość wynosi 160 km/h. Są to pociągi niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w system informacji pasażerskiej, monitoring oraz windy dla niepełnosprawnych pasażerów. Pasażerowie będą mogli korzystać w nich z bezprzewodowego dostępu do internetu za pośrednictwem sieci wi-fi.
Wersja trójczłonowa będzie zabierać maksymalnie 290 pasażerów, w tym 138 na miejscach siedzących. W wersji dwuczłonowej przewidziano 190 miejsc, w tym 92 siedzące. Nowy tabor będzie wykorzystywany do wykonywania aglomeracyjnych kolejowych przewozów pasażerskich na terenie województwa małopolskiego.
Dostawa nowych pociągów nastąpi w trzecim i czwartym kwartale przyszłego roku oraz pierwszym kwartale 2015 roku. Inwestycja współfinansowana jest ze środków unijnych w ramach Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko.
Oferta Pesy opiewała na 132,1 mln zł (w tym 118,9 mln zł za dostawę pojazdów, a blisko 13,2 mln zł za ich serwisowanie). Drugi z oferentów – nowosądecki Newag – zaproponował cenę 143,2 mln zł (w tym 121,9 za dostawę pojazdów i 21,3 mln zł za serwis).
Marszałek Sowa przypomniał, że to kolejny zakup nowych pociągów dokonany przez Małopolskę w ostatnim czasie. W czerwcu tego roku samorządy czterech województw południowej Polski rozstrzygnęły przetarg na dostawę 19 nowoczesnych trójczłonowych pociągów, z których sześć trafi do Małopolski. Pociągi dostarczy do końca 2014 roku nowosądecki Newag.
W sumie 19 składów dla województw: małopolskiego, świętokrzyskiego, śląskiego i podkarpackiego będzie kosztowało ponad 313 mln zł. Na ostateczną cenę, oprócz zakupu pociągów za 279 mln, złożyły się także koszty serwisowania taboru, wycenione na ponad 30 mln zł.
Pojazdy będą obsługiwać trasy kolejowe łączące wszystkie cztery województwa. W przypadku województwa małopolskiego będą to połączenia z Krakowa do Rzeszowa, Katowic, Rybnika oraz Ostrowca Świętokrzyskiego.
We wcześniejszych latach województwo małopolskie kupiło 15 nowych pociągów za łączną kwotę ponad 166 mln zł.