Celem wprowadzonej nowelizacji jest uelastycznienie i uproszczenie procedury przetargowej, zgodnie z oczekiwaniami ustawodawcy unijnego. Nowelizacja w swej zasadniczej części wdraża do polskiego porządku prawnego postanowienia unijnych dyrektyw: klasycznej 2014/24/UE i sektorowej 2014/25/UE.
Do najważniejszych zmian należy zaliczyć:
1. wprowadzenie podziału na obligatoryjne i fakultatywne przesłanki wykluczenia wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia;
Nowelizacja nakłada nowe obowiązki formalne dla uczestników przetargu >>>
2. ograniczenie podstawowych obowiązków wykonawców do składania oświadczenia własnego o spełnianiu warunków w formie jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia (potwierdzającego spełnianie warunków udziału w postępowaniu, braku podstaw do wykluczenia wykonawcy, kryteriów selekcji także w odniesieniu do podmiotów trzecich i podwykonawców);
JEDZ to oświadczenie własne wykonawcy >>>
3. wprowadzenie zasady, zgodnie z którą dokumentów można żądać wyłącznie od wykonawcy, którego oferta została wybrana, jako najkorzystniejsza;
4. ograniczenie możliwości korzystania z kryterium najniższej ceny. Zamawiający będą mogli zastosować kryterium ceny, jako jedyne kryterium oceny ofert lub kryterium o wadze przekraczającej 60 proc., jeżeli przedmiot zamówienia ma ustalone standardy jakościowe odnoszące się do wszystkich istotnych cech przedmiotu zamówienia.;
5. wprowadzenie nowego trybu udzielenia zamówienia publicznego - partnerstwa innowacyjnego;
Partnerstwo innowacyjne nowym trybem udzielania zamówienia >>>
6. zwrócenie uwagi na kryteria jakościowe, społeczne, środowiskowe i innowacyjne, poprzez uwzględnienie w kryteriach oceny ofert, relacji jakości do ceny lub kosztu;
7. wprowadzenie klauzul społecznych i możliwości zastrzegania przez zamawiającego zamówień dla zakładów pracy chronionej i wykonawców, których celem działania jest integracja społeczna oraz promowanie zakładów pracy chronionej i wykonawców zatrudniających niepełnosprawnych i "defaworyzowanych" na rynku pracy;
8. zwiększenie elastyczności dokonywania zmian w umowie o zamówienie publiczne;
9. wprowadzenie zamówień in-house - podmiot zamawiający będzie mógł powierzyć określone zadania bez przetargów swojej "spółce-córce", gdy jej działalność w ponad 90 proc. koncentruje się na powierzanych zadaniach;
Lewiatan: firmy stracą na zamówieniach in-house >>>
10. nadzór nad Prezesem Urzędu Zamówień Publicznych przejmuje minister właściwy do spraw gospodarki.
Jednocześnie odnośnie:
1) obowiązkowej komunikacji elektronicznej, z wyjątkiem przesyłania ogłoszeń, udostępniania dokumentów zamówienia, oraz instytucji elektronicznych takich jak: aukcja elektroniczna, katalogi elektroniczne, dynamiczny system zakupów – termin wdrożenia dyrektyw został wyznaczony do dnia 18 października 2018 r.
2) obowiązkowej komunikacji elektronicznej w przypadku postępowań prowadzonych przez centralną jednostkę zakupującą – termin wdrożenia dyrektyw został wyznaczony do dnia 18 kwietnia 2017 r.;
3) przepisów dotyczących sposobu sporządzania jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia – termin wdrożenia dyrektyw został wyznaczony do dnia 18 kwietnia 2018 r.