Od wtorku przywrócony zostanie normalny ruch na północnej jezdni ul. Narutowicza; zmodernizowane torowisko tramwajowe i południowa jezdnia zostały oddane do użytku z końcem września.
"To pierwsza z dróg przebudowywanych w ramach Nowego Centrum Łodzi, ale ona już wyznaczy standard tego, jak będzie wyglądała infrastruktura w NCŁ. Stąd określone "meble miejskie", instalacje, słupki, wszystko, co ma się złożyć na cały wizerunek miasta w tym zakresie" - mówiła na poniedziałkowym briefingu prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.
Modernizacja ul. Narutowicza obejmowała przebudowę konstrukcji drogi, położenie nowej nawierzchni, remont chodników, zatok autobusowych. Została przebudowana infrastruktura podziemna i położono nowe torowisko tramwajowe, zawieszono nową sieć trakcyjną. Zmieniła się też geometria torowiska na skrzyżowaniu z ul. POW.
"To pozwoliło na wyprofilowanie łuku nowego torowiska w ulicę POW, którą tramwaje będą docierały na nową ulicę Nowoskładową. Powstanie przy niej centrum przesiadkowe, które znajdować się będzie na przeciwko głównego wejścia do dworca kolejowego Łódź Fabryczna" - wyjaśniła zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi, Katarzyna Mikołajec.
W ramach budowy NCŁ powstanie w sumie kilkanaście kilometrów zupełnie nowych dróg, częściowo z nowymi torowiskami. Cała inwestycja w części drogowej ma się zakończyć do 2015 roku.
Do końca stycznia przyszłego roku na ul. Narutowicza potrwają jeszcze prace wykończeniowe m.in. na chodnikach; w ciągu najbliższych tygodni oddane do użytku mają zostać także przystanki tramwajowe.
Nowe Centrum Łodzi to jeden z największych programów urbanistycznych w historii miasta. Zaniedbany obszar w centrum o powierzchni 100 ha w ciągu najbliższych lat ma stać się atrakcyjną przestrzenią publiczną. Najważniejszym elementem NCŁ będzie nowy podziemny dworzec kolejowy Łódź Fabryczna, który będzie częścią multimodalnego węzła komunikacyjnego.
Oprócz peronów kolejowych znajdą się w nim m.in. przystanki autobusów regionalnych i miejskich czy tramwajów oraz parkingi dla samochodów. Nowy dworzec, węzeł multimodalny a także nowy układu drogowy na zlecenie PKP PLK, PKP SA i miasta buduje konsorcjum firm Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor. Zakończenie zaplanowano na 2015 rok. Już w przyszłym roku na terenie NCŁ ma się zakończyć rewitalizacja zabytkowej elektrociepłowni EC1, w której powstanie m.in. interaktywne Centrum Nauki i Techniki. Na obszarze Centrum zainwestowanych zostanie w sumie ponad 2 mld zł.