Sąd podkreślił, że wszystkie dokumenty zebrania wiejskiego związane z realizacją zadań publicznych stanowią informację publiczną. W praktyce oznacza to, że umowy, faktury, czy rachunki powinny być udostępnione na żądanie każdej osoby. SLLGO przeprowadziło w latach 2011-2012 kilkanaście postępowań sądowych z zakresu jawności dokumentów potwierdzających wydatki z funduszy sołeckich, które każdorazowo kończyły się udostępnieniem żądanych informacji.
Choć pisemne uzasadnienie wyroku nie jest jeszcze dostępne, na stronie SLLGO ukazały się już fragmenty ustnego uzasadnienia sędziny NSA, Ireny Kamińskiej. Kamińska potwierdziła m.in., że zebranie wiejskie jest organem jednostki pomocniczej samorządu terytorialnego, który decyduje o mieniu publicznym, może podejmować uchwały w tym zakresie, w związku z tym wszelkie kwestie, które dotyczą działalności tego organu są informacją publiczną, dotyczą bowiem mienia publicznego. Tak uchwały jak i wszystkie decyzje, które to zebranie podejmuje mogą stanowić przedmiot wniosku o informację publiczną.
Jak zauważył sąd, problemem w obydwu sprawach wniesionych przez SLLGO był stosunek ustawy o dostępie do informacji publicznej i ustawy o ochronie danych osobowych. Sąd przywołał treść art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, który stanowi:
Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.
Naczelny Sąd Administracyjny stanął na stanowisku, iż artykuł 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej znajduje zastosowanie w obydwu rozpatrywanych sprawach – skargach kasacyjnych Stowarzyszenia Liderów Lokalnych Grup Obywatelskich, ponieważ osoby biorące udział w zebraniu wiejskim wprawdzie nie stają się funkcjonariuszami publicznymi, ale przez udział w zebraniu wiejskim i współdecydowanie o przeznaczeniu funduszy sołeckich – w tym zakresie pełnią funkcje publiczne, więc ochrona ich danych osobowych jest ograniczona zgodnie z zapisem w/w przepisu.
Do pełnej realizacji dostępu do informacji publicznej konieczne jest zatem udostępnienie danych osób uczestniczących w zebraniach wiejskich, bowiem jak zauważył sąd w innym przypadku niemożliwe jest nawet ustalenie czy organ, który podejmuje decyzje dotyczące mienia publicznego był należycie reprezentowany.
Źródło:
Listy obecności z zebrań wiejskich stanowią informację publiczną i powinny być udostępnione - Samorządowy Serwis Prawny