Nowe ustalenia finansowania z PROW 2014-2020 inwestycji na drogach lokalnych były głównym tematem ostatniego posiedzenia zespołu ds. obszarów wiejskich Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Bez limitu obszarowego


Projekt rozporządzenia dotyczącego finansowania inwestycji na drogach lokalnych z PROW zawierał do tej pory dwa rodzaje ograniczeń: limit na beneficjenta w wysokości 3 mln zł na cały okres realizacji programu, oraz limit obszarowy, według którego na obszarze gminy pomoc nie mogłaby przekroczyć 3 mln zł.


Związek Powiatów Polskich zwrócili uwagę, że limit obszarowy może spowodować de facto konflikt pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego. Powiaty miałyby trudności na zdobycie dofinansowania na drogę powiatową przebiegającą przez gminę, która wykorzystała już środki na realizację projektu drogi gminnej. Resort rolnictwa przychylił się wniosku ZPP i z limitu obszarowego zrezygnowano.

Zakaz współfinansowania z innych programów

Do warunków umożliwiających uzyskanie dofinansowania projektu drogowego z PROW, oprócz braku współfinansowania przez jakikolwiek inny fundusz unijny, dodano zakaz współfinansowania przez inne programy przeznaczone na inwestycje drogowe. W związku z tym samorządowcy zaapelowali o zsynchronizowanie uruchomienia w regionach konkursów z PROW na drogi lokalne z naborem wniosków do nowej edycji rządowego programu finansowania dróg lokalnych.


Uproszczone kosztorysowanie

Przy kosztorysowaniu inwestycji dopuszczono do składania wniosków jedynie na bazie szacunku z programu funkcjonalno-użytkowego, a nie koniecznie kosztorysu inwestorskiego. Modyfikacji uległ także wniosek dotyczący budowy lub przebudowy drogi prowadzącej bezpośrednio do obiektu użyteczności publicznej.

(http://wartowiedziec.org)