"Projekt polega na przekształceniu różnego rodzaju danych przestrzennych w postać cyfrową oraz udostępnieniu ich w przystępnej formie innym podmiotom oraz mieszkańcom. System będzie kopalnią wiedzy o regionie, usprawni także procesy decyzyjne oraz pozwoli na skuteczniejsze dokumentowanie spraw i eliminowanie błędów" – zapowiedział w piątek Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego.
Przedsięwzięcie pilotuje samorząd województwa, a zaangażowanych w realizację jest obecnie 144 partnerów, to głównie samorządy lokalne oraz instytucje z całego regionu. System ma udoskonalić przepływ informacji pomiędzy służbami i administracjami różnych szczebli.
"Będzie on gromadził i przetwarzał szeroko pojęte dane przestrzenne, z którymi związane jest ponad 80 procent decyzji podejmowanych przez gminy i powiaty. Te informacje są wykorzystywane między innymi podczas planowania inwestycji, poszukiwania miejsca pod budowę domu, a także przeciwdziałania skutkom klęsk żywiołowych stanowiąc ważny element zarządzania kryzysowego" - dodał marszałek.
W bazie znajdą się między innymi informacje o obszarach chronionych, zabytkach, miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, nazwach ulic i adresach oraz decyzjach lokalizacyjnych i budowlanych. W sumie będzie to około 50 rejestrów i ewidencji.
Urzędnicy zapowiadają także budowę ogólnodostępnego portalu internetowego dla mieszkańców i przedsiębiorców z dostępem do mapy, zdjęć lotniczych, ewidencji gruntów i budynków, planów zagospodarowania przestrzennego i wyszukiwarką działek ewidencyjnych.
Przedsięwzięcie jest warte 15,4 miliona złotych. Kwota ta obejmuje zakup i instalację sprzętu – stacji graficznych i serwerów wraz z oprogramowaniem, organizację szkoleń oraz wdrożenie systemu i zasilenie go danymi. System ruszy w połowie 2015 roku.
Budowa systemu informacji przestrzennej jest częścią większego, wartego 42,5 miliona złotych projektu "Infostrada Kujaw i Pomorza – usługi w zakresie e-Administracji i Informacji Przestrzennej" realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.