We wzorze umowy o zamówienie publiczne zawarto postanowienia dotyczące kar umownych w razie dokonanych przez wykonawcę naruszeń. Zamawiający wyznaczył 41 sposób naruszenia umowy, a także jeden dodatkowy, zgodnie z którym kary umowne mogły być nakładane także w przypadku "innych naruszeń umowy".
Jak podaje Rzeczpospolita, Polski Związek Pracodawców Budownictwa wniósł odwołanie od treści SIWZ, w którym wskazywano na niezgodność z prawem postanowień specyfikacji. Odwołujący zaznaczał, iż tak sformułowane postanowienia doprowadzą do braku równości stron umowy o zamówienie publiczne. Dzięki tak sformułowanej klauzuli, zamawiający mógłby każdego dnia wyszukać nową podstawę obciążenia wykonawcy karą umowną.
Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 23.06.2017 r., KIO 1117/17 przyznała rację odwołującemu. Skład orzekający wskazał, że takie zastrzeżenie zastosowania kar umownych nie miało na celu motywacji wykonawcy do prawidłowej realizacji zamówienia publicznego, zaś umożliwienie zamawiającemu czerpania zysku.
Źródło: Rzeczpospolita