Pytanie:
Jak prawidłowo powinien postąpić organ architektoniczno - budowlany w przypadku złożenia przez inwestora niekompletnego wniosku o pozwolenie na budowę?
Czy wezwać inwestora do uzupełnienia złożonego wniosku czy też wezwać go do złożenia prawidłowo wypełnionego wniosku (np. korespondencyjnie)?
Odpowiedź:
W przypadku złożenia przez inwestora niekompletnego wniosku o pozwolenie na budowę organ architektoniczno – budowlany winien wezwać inwestora do uzupełnienia braków wniosku.
Uzasadnienie:
Postępowanie w sprawie udzielenia pozwolenia na budowę wszczynane jest na wniosek strony (Inwestora). Wzór wniosku o pozwolenie na budowę określony zostałrozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie wzorów: wniosku o pozwolenie na budowę, oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszenia budowy i przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego - załącznik nr 1.
W przedstawionym pytaniu wniosek został złożony, z tym że jest on obarczony wadą.
W przypadku gdy wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę jest niekompletny, to w zależności od charakteru braków organ administracji architektoniczno-budowlanej stosuje art. 64 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego - dalej k.p.a. lub art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - dalej pr. bud.
W sytuacji gdy organ administracji architektoniczno – budowlanej nie stwierdzi barków formalnych złożonego wniosku (których nieuzupełnienie w terminie skutkuje pozostawieniem podania bez rozpoznania), postępowanie w sprawie jest wszczęte i rozpoczyna się bieg terminu do załatwienia sprawy.
W przypadku gdy wniosek dotknięty jest wadą formalną należy mieć na uwadze brzmienie art. 33 ust. 6 pr. bud., zgodnie z którym w przypadku wezwania do usunięcia braków innych niż braki, o których mowa w art. 35 ust. 1 pr. bud., stosuje się art. 64 § 2 k.p.a., z tym że wezwanie wnoszącego do usunięcia braków nie powinno nastąpić później niż po upływie 14 dni od dnia wpływu wniosku.
W sytuacji gdy wniosek jest niekompletny pod względem materialnoprawnym, organ powinien zastosować tryb określony w art. 35 ust. 3 pr. bud., umożliwiający wydanie postanowienia nakładającego obowiązek usunięcia nieprawidłowości w wyznaczonym terminie w przypadku stwierdzenia naruszeń w zakresie uregulowanym w art. 35 ust. 1 pr. bud. (a zatem m.in. w przedmiocie kompletności projektu budowlanego, posiadania wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń).
Postanowienie takie jest ostateczne (niezaskarżalne), a strona może je zaskarżyć tylko łącznie z decyzją kończącą postępowanie - to jest pozwoleniem na budowę lub odmową udzielenia pozwolenia. Adresatem postanowienia wydanego w trybie art. 35 ust. 3 pr. bud. jest inwestor.
Potwierdzenie kompletności wniosku tak pod względem formalnym jak i materialnym potwierdza na wniosku pracownik organu.
W odniesieniu do przedstawionego pytania prawdopodobnie wniosek o pozwolenie na budowę obarczony jest wadą formalną, która winna być usunięta aby sprawie nadać bieg. Stąd też organ architektoniczno – budowlany winien wezwać Inwestora do uzupełnienia braków w trybie art. 64 § 2 k.p.a..
W wezwaniu organ winien wskazać, iż uzupełnienie braków wniosku może nastąpić w siedzibie organu poprzez uzupełnienie braków na złożonym już wniosku (wówczas pracownik organu winien dokonać stosownych adnotacji na wniosku, potwierdzających datę uzupełnienia braków), albo korespondencyjnie poprzez przesłanie do organu kompletnie wypełnionego wniosku.
Wzywając Inwestora do uzupełnienia braków formalnych wniosku organ winien wskazać alternatywę w możliwości ich uzupełnienia (osobiście w siedzibie organu lub za pośrednictwem poczty).