Warunkiem rozpoczęcia inwestycji jest podpisanie umowy na jej dofinansowanie z unijnych środków. To część projektu pod nazwą „Przebudowa liniowej infrastruktury tramwajowej w Częstochowie oraz zakup taboru tramwajowego na potrzeby transportu publicznego". Pieniądze mają pochodzić z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020, z puli przeznaczonej m.in. na niskoemisyjny transport miejski.
Firma, która zwycięży w przetargu, na wykonanie robót budowlano-montażowych będzie miała maksymalnie dwa lata od rozpoczęcia realizacji zamówienia. Zgodnie z warunkami przetargu, otwarcie ofert nastąpi najwcześniej 21 sierpnia, jednak zawarcie umowy z wyłonionym wykonawcą odbędzie się dopiero po podpisaniu przez MPK umowy na dofinansowanie unijne. Taka sama zasada obowiązuje w przypadku ogłoszonego w maju br. przetargu na zakup 10 nowych tramwajów, z opcją dodatkowego zakupu kolejnych 1-5 pojazdów, jeżeli będą na to środki.
Prace przy modernizacji infrastruktury tramwajowej, ujęte w ogłoszonym w poniedziałek przetargu, podzielono na sześć odcinków. Obejmą one przebudowę torowiska wraz z budową lub przebudową przystanków i peronów, przebudowę sieci trakcyjnej, sterowania i ogrzewania zwrotnic oraz smarownic szyn, a także budowę i przebudowę trakcyjnych linii kablowych. Powstanie też centrum sterowania wraz z klimatyzowanymi pomieszczeniami dla brygad utrzymania ruchu, pomieszczeniami biurowymi, szatniami oraz podręcznym magazynem dla potrzeb pogotowia sieciowego.
Łączna długość torowiska przeznaczonego do przebudowy wyniesie ok. 13,5 km. W ramach przedsięwzięcia dwie pętle tramwajowe - "Fieldorfa" oraz "Kiedrzyńska" – zostaną przebudowane. Zamontowane będą światłowody dla systemu zdalnego sterowania podstacji; powstanie też specjalna kanalizacja dla sieci światłowodowej – dziś sieć jest zawieszona na słupach trakcyjnych. Pojawi się nowa linia zasilania podstawowego i rezerwowego dla podstacji „Fieldorfa” i „Niepodległości” oraz dwie nowe podstacje trakcyjne wraz z niezbędnymi instalacjami. Przebudowana będzie podstacja trakcyjna „Czartoryskiego”.
W związku z planami uruchomienia w Częstochowie Systemu Informacji Pasażerskiej, który powstanie w ramach projektu miejskich węzłów przesiadkowych, w obrębie przystanków tramwajowych będą zamontowane rury osłonowe i kable, które będzie można później wykorzystać na potrzeby tego systemu.
Ponieważ obecne uzbrojenie terenu koliduje z projektowanym układem torowo-drogowym, będzie ono przebudowane.
Przebudowa obejmie też m.in. sieć telekomunikacyjną, kanalizację, sieć gazową i ciepłowniczą. Przygotowana zostanie również infrastruktura do montażu oświetlenia po wschodniej stronie sieci trakcyjnej, a słupy oświetleniowe po stronie zachodniej zostaną zdemontowane. Ponadto prace obejmą zagospodarowanie terenu i zieleni w pobliżu torowisk.
Wyłoniona w przetargu firma ma na własny koszt opracować tymczasową organizację ruchu oraz zapewnić działanie komunikacji, która na czas robót zastąpi tramwaje. W razie potrzeby zajmie się też wykonaniem tymczasowych przystanków czy rozjazdów dla odcinków jednotorowych. (PAP)