Przetarg obejmuje odcinki S61 na północ od Łomży: od węzła Kolno do Stawisk (16,4 km) i od Stawisk do Szczuczyna (18 km). W ramach 34-kilometrowej inwestycji powstanie m.in. kluczowy węzeł w Kolnie, do którego zostanie podłączona planowana obwodnica Łomży, a także druga jezdnia istniejącej obwodnicy Stawisk. Trwa przetarg na budowę drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna.
- Dziś kierujemy do przetargu tak ważne dla Polski Wschodniej inwestycje. To kolejny dowód na to, że rząd realizuje złożone obietnice - powiedział podczas konferencji prasowej minister Andrzej Adamczyk.
W konferencji prasowej wziął również udział Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Krzysztof Kondraciuk oraz wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.
S61 na odcinku Kolno – Szczuczyn zostanie wybudowana jako droga dwujezdniowa, praktycznie w całości po nowym śladzie. Nowa droga będzie dostosowana do nośności 115 kN/oś i prędkości projektowej 110 km/h. W ramach inwestycji powstanie infrastruktura towarzysząca – obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Nowa formuła przetargów
Nowa formuła przetargów i wyboru najkorzystniejszej oferty to wynik prac działającej przy Ministrze Infrastruktury i Budownictwa Rady Ekspertów. Po raz pierwszy przy ocenie ofert kryteria pozacenowe będą uwzględniane w tak dużej skali – za ich spełnienie wykonawcy będą mogli otrzymać 40 punktów na 100 możliwych.
Zamawiający (GDDKiA) stosować będzie następujące kryteria oceny ofert:
- kryterium jakościowe (właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni, równość podłużna nawierzchni),
- kryterium organizacyjne (personel wykonawcy, termin realizacji kontraktu),
- kryterium środowiskowe (zagospodarowanie gruntu rodzimego).
Realizacja
GDDKiA, jako inwestor, wymaga, aby prace projektowe i roboty budowlane (wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie) zostały ukończone w terminie nie dłuższym niż 37 miesięcy od daty zawarcia umowy. Jednocześnie zamawiający ustalił minimalny termin realizacji, który wynosi 31 miesięcy od daty zawarcia umowy.
Zawarcie umów z wykonawcami jest planowane na koniec 2017 r. Rozpoczęcie prac budowlanych jest przewidywane w 2019 roku. Roboty potrwają do połowy 2021 r.
Droga ekspresowa na odcinku Kolno – Szczuczyn będzie realizowana w systemie Projektuj i Buduj. Zadaniem wykonawców będzie przygotowanie stosownej dokumentacji technicznej i uzyskanie od wojewody decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
S61 elementem trasy Via Baltica
Droga ekspresowa S61 jest częścią trasy Via Baltica. Stanowi fragment międzynarodowej drogi E67, która biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Pełni ona rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi. Via Baltica wraz z Rail Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego
W lutym 2016 r. skierowano do realizacji odcinek Szczuczyn – granica państwa (z wyłączeniem odcinka obejmującego obwodnicę Augustowa i Suwałk). Cały ten odcinek uzyskał dofinansowanie z funduszu Łącząc Europę (CEF).
Źródło: komunikat Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa