Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.



W związku z realizacją przedsięwzięcia “Budowa dwutorowej napowietrznej linii elektroenergetycznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą” inwestor wystąpił z wnioskiem o wydanie decyzji lokalizacyjnej.


Prezydent miasta wyraził zgodę na realizację inwestycji, bowiem została ona zaliczona do przedsięwzięć Euro 2012 podlegających przepisom ustawy z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 (Dz. U. z 2010 r., nr 26, poz. 133).


Od decyzji odwołał się właściciel działki, która miała zostać zajęta pod realizację lini elektroenergetycznej.


WSA uznał, iż samo umieszczenie inwestycji w wykazie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia z dnia 29 grudnia 2009 r. w sprawie wykazu przedsięwzięć Euro 2012 (Dz. U. z 2013 r., poz. 1345) oraz wydanie decyzji lokalizacyjnej w oparciu o przepisy ustawy o przygotowaniu turnieju Euro 2012 nie jest wystarczające do dalszego stosowania przepisów tej ustawy.


Sąd zwrócił uwagę, iż przepisy ustawy o Euro wprowadziły odstępstwa od ogólnych postanowień materialnego i procesowego prawa administracyjnego oraz ogólnych regulacji prawa cywilnego, ograniczały konstytucyjne prawa podmiotowe m.in. właścicieli, użytkowników wieczystych nieruchomości objętych wnioskiem o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięć Euro 2012 (m.in. prawo własności, równą ochronę praw majątkowych, prawo do zaskarżenia decyzji administracyjnych).


WSA podkreślił, iż ograniczenia konstytucyjnych praw i wolności są dopuszczalne wyłącznie ze względu na szczegółowo uzasadniony cel i nie można ich stosować w innym celu, niż zostały wprowadzone.


Zdaniem WSA nie należy stosować ustawy o Euro 2012 do przedsięwzięć nierozpoczętych przed turniejem, a jednocześnie wymienionych w rozporządzeniu z 2009 r.


Skoro turniej już się odbył, a inwestor dopiero po jego zakończeniu podejmuje działania zmierzające do realizacji przedsięwzięcia oznacza to, że nie było to przedsięwzięcie niezbędne do przeprowadzenia turnieju – uznał WSA.


Na podstawie:
Wyrok WSA w Gdańsku z 28 maja 2014 r., sygn. akt II SA/Gd 69/14, nieprawomocny

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.