Z dniem 23 sierpnia 2013 r. w życie weszły wydane w dniu 2 sierpnia 2013 r. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej: rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. poz. 957) oraz rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. poz. 958).
W wyniku nowelizacji w obu ww. rozporządzeniach wprowadzono
następujące zmiany:
- doprecyzowano, że w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym określa się zakres i sposób dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, w szczególności przez zastosowanie odpowiednich metod i form pracy z uczniem,
- zrezygnowano z obowiązku określania w programie sposobów udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, utrzymując jednocześnie obowiązek wskazania formy i okresu udzielania tej pomocy oraz wymiaru godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane,
- uzależniono, od istniejących w tym zakresie potrzeb, określenie w programie zakresu współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi, młodzieżowymi ośrodkami wychowawczymi, młodzieżowymi ośrodkami socjoterapii, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży,
- uzupełniono katalog zajęć realizowanych z uczniami, dla których opracowuje się indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, o zajęcia socjoterapeutyczne,
- wskazano, że zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami ucznia, określony w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, dotyczyć powinien zadań określonych w § 4 ust. 1 rozporządzenia; zakres współpracy określony w programie obejmował będzie, oprócz realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, integracji uczniów ze środowiskiem rówieśniczym oraz przygotowania uczniów do samodzielności w życiu dorosłym, również odpowiednie warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, zajęcia specjalistyczne oraz inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów (w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne),
- wskazano, że indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny opracowuje zespół, który tworzą odpowiednio nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem; w opracowaniu i modyfikacji programu mogą uczestniczyć rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń; osoby te mają również prawo do otrzymania, na wniosek, kopii programu.
Zgodnie z przepisami przejściowymi obu rozporządzeń indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne opracowane przed dniem wejścia w życie tych rozporządzeń będą realizowane do końca okresu, na jaki zostały opracowane. Jednocześnie zobowiązano zespoły złożone z nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, do dostosowania do dnia 30 września 2013 r. tych programów do wymogów określonych w nowych przepisach, na podstawie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.
Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne muszą być dostosowane do nowych przepisów
Przepisy wydane przez Ministra Edukacji Narodowej wprowadzają zmiany w regulacji dotyczącej treści oraz trybu tworzenia indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. Zgodnie z nową regulacją prawną w opracowaniu i modyfikacji programu mogą uczestniczyć rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń.