Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.


Rada miejska zawarła porozumienie międzygminne z gminą sąsiednią, której powierzyła zadanie związane z doprowadzeniem osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień.


Wojewoda zaskarżył uchwałę. Uznał, iż liczba mieszkańców w gminie, która wyraziła zgodę na zawarcie takiego porozumienia, nie przekracza progu 50.000. To powoduje, iż zadanie związane z prowadzeniem izb wytrzeźwień nie należy do jej właściwości i nie może ona współdziałać w tym zakresie z gminą sąsiednią.

 

WSA nie zgodził się z wojewodą. Sąd uznał bowiem, iż uchwała nie dotyczy organizowania i prowadzenia izby wytrzeźwień.


Zdaniem WSA w rozpatrywanej sprawie cały etap zapobiegania negatywnym następstwom spożywania alkoholu polega na doprowadzaniu osób spożywających alkohol do izby wytrzeźwień funkcjonującej w strukturze gminy sąsiedniej.



W istocie zatem nie chodzi o prowadzenie wspólnego przedsięwzięcia – izby wytrzeźwień. Czynności jakie są wykonywane w izbie wytrzeźwień są jednym z etapów zapobiegania następstwom nadużywania alkoholu – zwrócił uwagę sąd.

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
 

Wyrok WSA w Gliwicach z 15 kwietnia 2014 r., sygn. akt III SA/Gl 427/14, nieprawomocny