Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Rada gminy ustaliła wysokość i zasady ustalenia dotacji celowej dla podmiotów prowadzących żłobki lub kluby dziecięce na terenie gminy.
Rada zdecydowała między innymi, że dotacja będzie udzielona pod warunkiem zapewnienia opieki nad dzieckiem w formie żłobka w minimalnym wymiarze 5 godzin dziennie, a w formie klub dziecięcego w minimalnym wymiarze 3 godzin dziennie.
Kolegium regionalnej izby obrachunkowej zaskarżyło taki zapis uchwały. Zdaniem kolegium rada bezprawnie zawęziła krąg beneficjentów dotacji ze względu na na czasokres prowadzenia działalności opiekuńczej.
WSA zgodził się ze stanowiskiem kolegium.
Sąd przypomniał, iż jeśli gmina zdecyduje się na udzielenie dotacji określonej w art. 60 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 1457), to nie może jej ograniczać tylko do określonej kategorii dzieci, na przykład do dzieci korzystających z opieki przez określoną liczbę dni w miesiącu, bądź określoną ilość godzin w ciągu dnia.
Wspomniany przepis wyraźnie stanowi bowiem, że dotacja przysługuje na każde dziecko objęte opieką żłobka lub klubu dziecięcego. Określenie "każde dziecko" nie może być w żaden sposób zawężane, a zatem jakiekolwiek różnicowanie dzieci pod względem ilości godzin, w ciągu których sprawowana jest nad nimi opieka, jest całkowicie nieuprawnione.
Wprowadzanie dodatkowych, nieprzewidzianych w przepisach prawa kryteriów przyznawania pomocy powoduje, że dotacja celowa przekształca się w dotację o charakterze podmiotowym.
Tymczasem rada gminy została upoważniona do ustalania wysokości i zasad dotacji celowej, a nie podmiotowej – podkreślił sąd.
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Gdańsku z 8 stycznia 2015 r., sygn. akt I SA/Gd 1290/14, nieprawomocny