Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.



Operator ma problemy z dotarciem do nieruchomości położonej w lesie i odebraniem pojemnika ze śmieciami. Złożył w tej sprawie pismo do gminy. Czy gmina może wskazać takie miejsce odbioru pojemnika, które będzie umożliwiało dojazd pojazdu operatora?


Odpowiedź:

Gmina może wskazać miejsce odbioru pojemnika, skoro lokalizacja
nieruchomości uniemożliwia przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne dojazd, np. poprzez zobowiązanie właścicieli nieruchomości do dostarczenia pojemnika z odpadami do drogi głównej. Jest to duże utrudnienie dla właściciela nieruchomości, jednakże odpady muszą być odbierane za pobieraną opłatę.
 

Trudno winić wykonawcę za to, że nie odbiera odpadów komunalnych z miejsc, do których nie ma dojazdu i za to, że w SIWZ gmina nie uwzględniła konieczności posiadania sprzętu umożliwiającego wjazd na teren trudno dostępny. Za drogi gminne odpowiada gmina, a za bezpośrednie drogi dojazdowe – właściciel nieruchomości. Jednakże problem istnieje i trzeba go rozwiązać, chociażby w sposób opisany wyżej.


Uzasadnienie:

Najprawdopodobniej już na etapie opracowywania SIWZ został popełniony przez gminę błąd polegający na tym, że nie został określony sposób odbioru odpadów komunalnych z miejsc trudno dostępnych lub gmina nie żądała posiadania sprzętu uwzględniającego specyfikę konkretnych miejscowości umożliwiającego wykonanie usługi (np. w przypadku dróg wąskich i krętych, gdzie typowy samochód nie dojedzie). Wymogi sprzętowe czy sanitarne, określone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (Dz. U. z 2013 r. poz. 122) to wymogi minimalne, konieczne dla wykonywania działalności regulowanej.

Jednakże gmina, organizując przetarg, może te wymagania zwiększyć z uwagi na specyfikę przedmiotu zamówienia. Skoro w opisie przedmiotu zamówienia oraz opisie warunków zamówienia gmina nie zamieściła szczegółowych postanowień dotyczących ww. kwestii, a tym samym nie ma ich w umowie, to i tak problem trzeba rozwiązać. Przed dniem 1 lipca 2013 r. odpady były również odbierane z trudno dostępnych miejsc, zatem teraz również powinno się to udać.

Może więc warto sprawdzić, w jaki sposób poprzedni przedsiębiorca odbierał odpady z "problemowych" nieruchomości. Niestety gmina jest w gorszym położeniu niż przedsiębiorca (powinna w SIWZ uwzględnić specyficzne wymagania komunikacyjne), który nie ma w umowie napisane, że ma odbierać odpady przy pomocy takich środków transportu, które umożliwią ich odbiór z każdego miejsca.

Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.