Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Starosta zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia gminie na budowę drogi gminnej oraz dróg dojazdowych. Na nowo wybudowanej drodze gmina umieściła bariery w chodnikach i w pasie zieleni pomiędzy jezdnią a chodnikiem.
Organy obu instancji uznały, iż gmina samowolnie zajęła pas ruchu drogowego drogi wojewódzkiej, co w ich ocenie pociągało obowiązek przywrócenia go do stanu poprzedniego.
Sytuacją sporną w sprawie było ustalenie czy gmina była uprawniona do dokonania instalacji barierek w pasie ruchu drogowego, w ramach sprawowanego zarządu drogą gminną, czy te działania gminy zostały podjęte na terenie obcym, tj. w pasie drogowym drogi wojewódzkiej, w odniesieniu do której wyłącznie uprawnionym do tego rodzaju czynności jest zarząd województwa - jako zarządca drogi.
WSA rozstrzygając spór, przypomniał, iż zgodnie z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. 2013, poz. 260), odcinek drogi zastąpiony nowo wybudowanym odcinkiem drogi z chwilą oddania go do użytkowania zostaje pozbawiony dotychczasowej kategorii i zaliczony do kategorii drogi gminnej.
Zatem gmina nabywa ex lege własność dróg należących dotychczas do Skarbu Państwa lub innych jednostek samorządu terytorialnego.
Każdorazowe bowiem zastąpienie odcinka drogi należącego do innego podmiotu niż gmina odcinkiem nowym wiąże się z zaliczeniem odcinka zastąpionego do kategorii dróg gminnych. Przekwalifikowanie następujące z mocy prawa oznacza po pierwsze powiększenie majątku gminy, po drugie zaś – automatycznie wiąże się z powstaniem obciążeń w postaci konieczności wykonywania przez nią właściciela obowiązków zarządcy drogi.
Sąd uznał, iż w sytuacji, gdy to gmina była z mocy prawa zarządcą spornego odcinka drogi, posadowienie barierek w chodnikach i w pasie zieleni nie wymagało uzyskania zezwolenia zarządu województwa.
Na podstawie:
Wyrok WSA we Wrocławiu z 30 stycznia 2015 r., sygn. akt III SA/Wr 665/14, nieprawomocny