We wtorek w Gdańsku podpisano umowę na budowę linii tramwajowej.
Linię za ponad 112 mln zł zbudują wyłonione w przetargu dwie firmy: MTM z Gdyni i Rajbud z Tczewa. Wiceprezes spółki MTM, Ryszard Zaremba nie ukrywa, że realizacja inwestycji spowoduje duże utrudnienia w ruchu w dzielnicy Morena. „Bardzo dużo będzie się działo i co miesiąc w rejonie prac budowlanych będzie zmiana organizacji ruchu” – tłumaczył dziennikarzom. Powiedział, że prace rozpoczną się na pewno w tym roku, na pewno w grudniu.
Janusz Łagowski ze spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne (GIK) prowadzącej inwestycję, powiedział dziennikarzom, że na trasie będą kursowały nowe, klimatyzowane, dwukierunkowe tramwaje. Końcowy przystanek tramwajowy będzie się znajdował w sąsiedztwie przystanku budowanej obecnie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej "Brętowo". Wyjaśnił, że przesiadka będzie się odbywać na jednym peronie. Po raz pierwszy w Gdańsku powstaną też wspólne przystanki tramwajowo-autobusowe. Jako drugi etap inwestycji rozważana jest budowa krótkiej, 840-metrowej linii tramwajowej wzdłuż ulicy Bulońskiej.
Poza linią tramwajową z Siedlec do przystanku PKM „Brętowo” powstanie także ścieżka rowerowa na odcinku od ul. Kartuskiej do ul. Potokowej. Zostanie także przebudowana sieć wodociągowa i kanalizacyjna w ulicach Kartuskiej, Schuberta, Nowolipie, Rakoczego. Zostanie również zlikwidowana przepompownia wody Nowolipie.
W ramach inwestycji istniejąca pętla Siedlce zostanie przebudowana na węzeł integracyjny uwzględniający ruch tramwajowy, autobusowy, samochodowy, pieszy i rowerowy, wybudowane zostaną także miejsca postojowe dla samochodów osobowych.
Wiceprezes GIK, Romuald Nietupski ocenił, że linia będzie miała ogromne znaczenie dla systemu komunikacji publicznej w Gdańsku. „Morena jest bardzo dużym osiedlem i skomunikowanie go ze Śródmieściem i z Wrzeszczem jest niezwykle istotne i na pewno przyczyni się do wzrostu liczby osób korzystających z publicznego transportu” – dodał.
Łagowski poinformował, że w Gdańsku od 2007 roku wyremontowano ok. 26 km i zbudowano ponad 7 km pojedynczego toru tramwajowego.
Budowa nowej linii jest częścią Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej III B, szacowanego na ponad 261 mln zł. Poza kosztami budowy nowej linii, kwota obejmuje też zakup pięciu tramwajów do obsługi nowej linii oraz zrealizowaną już przebudowę torowiska wzdłuż ul. Jana z Kolna w Gdańsku.