Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, przedłożony przez ministra infrastruktury.

Czytaj także: Fundusz na likwidację wykluczenia komunikacyjnego wymaga zmian

Zobacz szkolenie w LEX: Uzyskanie przez jst dopłat z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych >

Możliwe przesunięcia środków

W związku z dużym zainteresowaniem samorządów uzyskaniem dopłaty z Funduszu, w ramach naboru na 2022 r. w części województw kwota dotacji okazała się niewystarczająca na objęcie dopłatą wszystkich przewozów o charakterze użyteczności publicznej, które zostały ujęte we wnioskach. Dlatego rząd nowelizując ustawę chce umożliwić przesunięcie niezaangażowanych środków do tych województw. Pozwoli to na objęcie dopłatami jeszcze większej liczby połączeń. Taka sytuacja wystąpiła w czterech województwach: mazowieckim, podkarpackim, pomorskim i śląskim.

Jednocześnie rząd chce utrzymać do końca 2023 r. zwiększoną stawkę dopłaty w kwocie nie wyższej niż 3 zł do 1 wozokilometra przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Rozwiązanie to pozwoli zapewnić większą stabilność funkcjonowania Funduszu i uruchamianych przez samorządy połączeń.

 

 

Rośnie liczba uruchomionych linii

Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej funkcjonuje od lipca 2019 r. i umożliwia tworzenie nowych linii oraz likwidację białych plam komunikacyjnych.

Środki z Funduszu przeznaczane są na dofinansowanie działań samorządów dotyczących zapewnienia przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, z wyłączeniem komunikacji miejskiej. Wsparcie przyznawane jest w formie dopłaty do kwoty deficytu pojedynczej linii komunikacyjnej w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

W 2019 r. dopłatą objęto ok. 1,5 tys. linii komunikacyjnych, natomiast w ramach naboru na 2022 r. jest to już 4,9 tys. linii.