Od 1 kwietnia obowiązuje ustawa o funduszu sołeckim , która wprowadziła do polskiego prawa nową instytucję – fundusz sołecki, czyli wyodrębnione w budżecie gminy środki przeznaczone na realizację przedsięwzięć, które są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy. Dysponentem środków jest sołectwo.

Aby w budżecie gminy wydzielić środki stanowiące fundusz sołecki rada gminy musi podjąć stosowną uchwałę (art. 1 ust. 1 ustawy o funduszu sołeckim ). Uchwałę należy podejmować corocznie, gdyż każda uchwała dotyczy tylko budżetu na rok następny. Termin do podjęcia uchwały to 31 marca każdego roku. W związku z wejściem w życie u.f.s. dopiero 1 kwietnia 2009 r., w przepisach przejściowych wydłużono termin na podjęcie przez rady przedmiotowej uchwały w 2009 r. do dnia 30 czerwca (art. 6). Pozostał zatem jedynie tydzień na podjęcie decyzji o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego.

Przy okazji można wskazać na niepoprawne sformułowanie przez ustawodawcę przepisu art. 1 ust. 1 ustawy o funduszu sołeckim w zakresie podjęcia przez radę gminy uchwały: rada gminy rozstrzyga o wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki, podejmując uchwałę, w której wyraża zgodę albo nie wyraża zgody na wyodrębnienie funduszu w roku budżetowym. Z takiego zapisu ustawy wynika, że gmina ma obowiązek podjęcia stosownej uchwały – czy to o wyodrębnieniu, czy o nie wyodrębnieniu funduszu. Trudno uzasadnić takie rozwiązanie, skoro tylko podjęcie uchwały skutkuje utworzeniem funduszu. Jaki jest zatem cel podejmowania uchwały o nie wyodrębnieniu funduszu, skoro i bez tej uchwały on nie powstanie?

Z obowiązkiem podjęcia jednej z dwóch możliwych uchwał wiąże się także inny problem – jeżeli pod obrady rady zostanie skierowana uchwała (bez względu na to, czy tworząca fundusz, czy nie) i nie zostanie przyjęta, np. z powodu jej odrzucenia większością głosów przeciwnych, wówczas żadna uchwała nie zostanie podjęta. Jeżeli w takiej sytuacji, w ustawowym terminie, rada nie podejmie kolejnych prób, lub znów będą one nieudane, wówczas rada nie wykona swojego ustawowego obowiązku podjęcia uchwały w określonym terminie.

Z powyższych powodów konstrukcja tworzenia funduszu sołeckiego jest wadliwa i art. 1 ust. 1 ustawy o funduszu sołeckim jest sformułowany błędnie i powinien być zmieniony.


Przydatne materiały:

Ustawa z dnia 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. Nr 52, poz. 420)