Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.




Zarząd powiatu ogłosił konkurs na stanowisko dyrektora zespołu szkół. Komisja konkursowa po przeprowadzeniu głosowania tajnego, wyłoniła na kandydata na stanowisko dyrektora.

Kandydat, który nie został wybrany na dyrektora, zgłosił staroście nieprawidłowości w przeprowadzonym konkursie.

Zarzucił, że jego kandydatura nie została oceniona bezstronnie i rzetelnie, gdyż w pracach komisji uczestniczył wicestarosta, który był do niedawna bezpośrednim jego zwierzchnikiem. Ponadto wicestarosta przed przeprowadzeniem konkursu wypowiadał się otwarcie, że należy go usunąć, ponieważ dyrektor nie jest z jego partii politycznej.


W odpowiedzi na zarzut, zarząd powiatu poinformował, iż skarżący przed przeprowadzeniem konkursu nie zgłaszał żadnego formalnego sprzeciwu co do składu komisji konkursowej.

Mężczyzna zaskarżył decyzję do sądu administracyjnego.

WSA zgodził się ze stanowiskiem zarządu.

Sąd zwrócił uwagę, iż na posiedzeniu zarządu powiatu, skarżący oświadczył, jedynie że nie należy do żadnej partii politycznej i zaapelował, aby jego kandydatura była oceniana merytorycznie, a nie politycznie. Jednak nie domagał się on wcale wyłączenia ze składu komisji konkursowej wicestarosty ani też innego jej członka. Samo zwrócenie zarządowi uwagi na publiczne wypowiedzi wicestarosty co do skarżącego, nie obligowało organu do wyjaśniania tych okoliczności i usuwania go ze składu komisji konkursowej – uznał sąd.

Przeszkody do powołania w skład komisji konkursowej wicestarosty nie mógł stanowić automatycznie również fakt, że nadzorował on w poprzedniej kadencji pracę skarżącego jako dyrektora i wydawał mu polecenia.

Zdaniem sądu fakt, że wicestarosta miał częsty kontakt ze skarżącym i koordynował jego działania, a przez to mógł mieć wyrobione zdanie o jego przydatności na zajmowanym stanowisku, która to ocena może przecież być ogólnie pozytywna lub negatywna, nie świadczy samo przez się o braku obiektywizmu i bezstronności przy ocenie zgłoszonych do konkursu kandydatów.

Przekonanie skarżącego, że wicestarosta nie był mu przychylny, wyrażone dopiero formalnie po zakończeniu postępowania konkursowego nie może podważać legalności powołania komisji konkursowej i jej pracy – podkreślił WSA.


Na podstawie:
Wyrok WSA w Olsztynie z 13 stycznia 2015 r., sygn. akt II SA/Ol 1210/14, nieprawomocny

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.