Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Jeden z mieszkańców gminy zwrócił się do wójta o udostępnienie kopii wszystkich faktur dotyczących sprzątania oraz utrzymania porządku na jednej z działek należących do gminy.
Wskazał, że na działce znajduje się nielegalne wysypisko śmieci, a zatem w jego przekonaniu, twierdzenie o ponoszonych kosztach na porządkowanie terenu nie zgadza się ze stanem faktycznym.
Wójt odmówił przekazania kopii faktur, twierdząc, że nie stanowią one informacji publicznej.
WSA przyzanł rację mieszkańcowi.
WSA przypomniał, iż informacją publiczną są nie tylko dokumenty bezpośrednio zredagowane i wytworzone przez organy administracji publicznej, ale także te dokumenty, których organ używa do zrealizowania powierzonych mu prawem zadań.
Dotyczy to zatem również faktur wystawianych przez niezależne od gminy podmioty, w ramach realizacji zobowiązań cywilnoprawnych – podkreślił.
Żądane przez mieszkańca faktury są podstawą wydatkowania przez gminę środków publicznych na rzecz podmiotów świadczących na jej rzecz określone usługi, w tym przypadku – nakładów ponoszonych na utrzymanie w czystości i porządku nieruchomości stanowiącej własność gminy.
Faktury, chociaż nie zostały wystawione przez organ zobowiązany do udostępnienia informacji publicznej, bezpośrednio się do niego odnoszą i mają wpływ na uszczuplenie aktywów gminy – uznał WSA.
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Opolu z 31 marca 2014 r., sygn. akt II SAB/Op 13/14, nieprawomocny