Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Rada powiatu zmieniła uchwałę dotyczącą trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek niepublicznych prowadzonych na terenie powiatu.
Uchwałę zaskarżyła jedna z placówek, prowadząca szkolę niepubliczną.
Jej zdaniem rada decydując, iż uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2014 roku, nadała uchwale wsteczną moc obowiązującą, co jest niedopuszczalne.
WSA przypomniał, iż wejście w życie aktu normatywnego, czyli nadanie mu mocy obowiązującej jest oznaczone terminem, od którego adresaci aktu, w tym wypadku podmioty prowadzące szkoły niepubliczne, mają obowiązek przestrzegania norm, a organ stosujący prawo, czyli organ wykonawczy powiatu, ma obowiązek ich stosowania.
Zdaniem sądu w uchwale rada powiatu prawidłowo określiła moment jej wejścia w życie sformułowaniem, iż uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Jednocześnie jednak rada wprowadziła uzupełniający zapis zmieniający ten termin: "z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2014 r. Oznacza to, że uchwała zgodnie z wolą rady powinna mieć zastosowanie do stanów faktycznych istniejących od dnia 1 stycznia 2014 r.
W ocenie sądu rada dążyła zatem do zastosowania norm rozpatrywanej uchwały do okresu sprzed jej wejścia w życie. W rezultacie nakazano stosowanie trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu przeprowadzenia kontroli prawidłowości wykorzystania udzielonej dotacji wynikających z kwestionowanej uchwały do oceny stanów faktycznych mających miejsce przed jej wejściem w życie.
Zdaniem sądu nieuzasadnione działanie wsteczne przepisów tej uchwały naruszyło w sposób istotny, podstawową zasadę wywodzoną z zasady demokratycznego państwa prawa zawartej w art. 2 Konstytucji RP - czyli niedziałania prawa wstecz.
Na podstawie:
Wyrok WSA we Wrocławiu z 6 lutego 2015 r., sygn. akt III SA/Wr 836/14, nieprawomocny