Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Burmistrz orzekł o zwrocie części kwot dotacji udzielonych przez gminę szkole niepublicznej.
Uznał, iż dotacja została wykorzystana na wydatki związane z obsługą ekonomiczno-administracyjną prowadzonej szkoły, a to w ocenie organu jest wydatkowaniem dotacji niezgodnie z przeznaczeniem.
Organ prowadzący placówkę nie zgodził się z takim stanowiskiem.
Podkreślił, iż aby w szkole mógł zaistnieć proces "główny", jakim jest np. dydaktyka, logicznym jest wykonanie szeregu innych procesów o charakterze pomocniczym, jak zatrudnienie nauczycieli, rozliczenie finansowe ich płac, etc., bądź zarządczym (np. nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły).
Zatem nie jest możliwa akceptacja tezy postawionej przez burmistrza, iż każdy wydatek związany z zarządzaniem czy też szeroko pojętą obsługą finansową działalności oświatowej nie należy w ogóle do działalności dydaktycznej, opiekuńczej i wychowawczej szkoły.
WSA przyznał rację organowi prowadzącemu.
Sąd wyjaśnił, iż pojęcie zadań szkoły, o których mowa w art. 90 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.) należy interpretować jako realizację przez podmiot ogólnego celu jego działalności, a więc chodzi o działalność podstawową, statutową.
W aspekcie finansowo-rachunkowym oznacza to, że taka działalność obejmuje różnego rodzaju koszty, tzw. koszty bezpośrednie, czyli przypisane do działalności podstawowej, statutowej szkoły oraz tzw. koszty pośrednie.
Dotyczy to zatem również kosztów zarządzania podmiotem czy też szeroko pojętej obsługi finansowej działalności szkoły – podkreślił WSA.
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Białymstoku z 2 kwietnia 2014 r., sygn. akt I SA/Bk 634/13, prawomocny