Pytanie pochodzi z programu Prawo Oświatowe.


Czy do obliczenia wydatku bieżącego potrzebnego do obliczenia dotacji przekazywanej przez jst dla oddziału przedszkolnego w niepublicznej szkole podstawowej o charakterze publicznym należy wliczać wysokość dotacji celowej z budżetu państwa przeznaczonej na realizację zadań własnych w zakresie wychowania przedszkolnego?

Zaznaczam, że JST prowadzi tylko oddziały przedszkolne bez przedszkoli.
Dotacja celowa została wprowadzona do planu szkół samorządowych i czy w takim przypadku należy przy obliczeniu wydatku bieżącego pomniejszyć kalkulacje o wartość tej dotacji celowej z budżetu państwa czy jednak ująć ją przy obliczeniach?

Odpowiedź


Moim zdaniem dotacja celowa otrzymana z budżetu państwa z przeznaczeniem na realizację zadań własnych w zakresie wychowania przedszkolnego winna być ujęta do podstawy ustalania dotacji dla oddziału przedszkolnego.

Wysokość wydatków, w przeliczeniu na wychowanka (ucznia) równa jest jedynie kwocie wydatków bieżących, ponoszonych na jednego ucznia publicznego przedszkola samorządowego. Jest to poziom wydatków zapisanych w budżecie gminy. Wydatki bieżące obejmują następujące kategorie:
- wynagrodzenie i uposażenie osób zatrudnionych oraz składki naliczane od tych wynagrodzeń i uposażeń,
- zakupy towarów i usług,
- koszty utrzymania oraz inne wydatki związane z funkcjonowaniem i realizacją ich statutowych zadań szkoły,
- koszty realizacji zadań zleconych do realizacji jednostkom zaliczanym i niezaliczanym do sektora finansów publicznych z wyłączeniem organizacji pozarządowych, art. 124 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Ważne: do wydatków bieżących nie można zaliczyć wydatków należących do kategorii majątkowych wydatków.

Stanowisko w kwestii wydatków podlegających zaliczeniu do podstawy ustalania dotacji dla przedszkoli publicznych zajęła Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi Uchwałą z dnia 3 kwietnia 2014 r. Nr 13/82/14, uznając, że wydatki ponoszone przez jednostkę samorządu terytorialnego w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków zewnętrznych są wydatkowane z budżetu tej jednostki i przeznaczone są na funkcjonowanie prowadzonych przez nią przedszkoli, a co za tym idzie wydatki takie planowane są i wydatkowane w ramach budżetu jednostki samorządu terytorialnego, to w myśl art. 80 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - dalej u.s.o., również one stanowią podstawę do ustalenia dotacji dla przedszkoli publicznych (Łódzk.2014/1989).

Zgodnie z zapisem art. 80 ust. 2 u.s.o jednoznacznie wskazano, że podstawę do naliczania dotacji dla przedszkoli publicznych niezaliczanych do sektora finansów publicznych stanowią wydatki bieżące przewidziane na jednego ucznia w przedszkolach publicznych prowadzonych przez gminę, pomniejszone jedynie o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego, oraz za wyżywienie i ile stanowią one dochody budżetu gminy. Zdaniem Izby wobec powyższego nie ma podstaw do pomniejszenia tej podstawy również o inne rodzaje wydatków.

Dotacja celowa otrzymana przez Państwa jednostkę została wydatkowana z budżetu jednostki i przeznaczona na funkcjonowanie prowadzonych przez Państwo przedszkoli. Zatem, skoro wydatki takie planowane są i wydatkowane w ramach budżetu jednostki to w myśl art. 80 ust. 2 u.s.o. stanowią one podstawę do ustalenia dotacji dla przedszkoli.

Pytanie pochodzi z programu Prawo Oświatowe.