Jeden z rodziców zwrócił się do dyrektora szkoły podstawowej z wnioskiem o udostępnienie mu treści decyzji odmawiających udzielenia uczniom zezwolenia na indywidualny tok nauki.
W odpowiedzi dyrektor wyjaśnił, iż decyzja administracyjna niewątpliwie jest dokumentem urzędowym, ale to nie jest wystarczająca przesłanka do udostępnienie jej w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Rodzic wniósł skargę na bezczynność dyrektora do sądu administracyjnego.
WSA uznał skargę za zasadną.
W ocenie sądu nie budzi wątpliwości, że wnioskowana informacja posiada walor informacji publicznej.
O zakwalifikowaniu określonej informacji jako podlegającej udostępnieniu na podstawie ustawy decyduje treść i charakter żądanej informacji.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
Bez wątpienia informacją publiczną jest między innymi treść i postać dokumentów urzędowych, w szczególności treść aktów administracyjnych i innych rozstrzygnięć, dokumentacji przebiegu i efektów kontroli oraz wystąpień, stanowisk, wniosków i opinii podmiotów ją przeprowadzających, jak również treści orzeczeń sądów powszechnych, Sądu Najwyższego, sądów administracyjnych, sądów wojskowych, Trybunału Konstytucyjnego i Trybunału Stanu.
Decyzja o odmowie udzielenia zezwolenia uczniowi na indywidualny program lub tok nauki, jest władczym rozstrzygnięciem organu szkoły w stosunku do ucznia.
Jest ona zatem dokumentem urzędowym, którego treść jest informacją publiczną – wyjaśnił sąd.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Bydgoszczy z 4 lipca 2016 r., sygn. akt II SAB/Bd 58/16, nieprawomocny