Oznacza to, że rada może zdecydować się na ten sposób poboru podatków, lecz nie musi. Rada może w pewnej części kształtować sposób pobierania podatków w drodze inkasa, dostosowując go do warunków i potrzeb danej gminy, nie naruszając ustawowych wymagań. W ramach tej swobody pozostaje m.in. ustalenie zakresu terytorium gminy, na której instytucja inkasa ma zostać wprowadzona. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby inkaso obowiązywało np. na terenie kilku określonych sołectw czy konkretnych wsi. Prawo do takiego kształtowania tej instytucji wynika z zastosowania wnioskowania określanego mianem a maiori ad minus. Z tej zasady wynika, że jeżeli rada gminy jest uprawniona do czynienia "więcej" (wprowadzenia poboru podatków w drodze inkasa na terenie całej gminy), to - tym samym - jest ona także uprawniona do czynienia "mniej" (wprowadzenia poboru podatków w drodze inkasa na terenie części gminy).
Opracowano na podstawie fragmentów książki „Podatki i opłaty lokalne. 601 pytań i odpowiedzi”, autorzy Rafał Dowgier, Leonard Etel, Bogumił Pahl, Mariusz Popławski.
Czy rada gminy może zarządzić pobór podatku w drodze inkasa na części terytorium gminy?
W art. 19 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych stwierdza się, iż rada gminy może zarządzić pobór opłat lokalnych w drodze inkasa oraz określa inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso. Podkreślić należy, iż wprowadzenie tej formy realizacji opłat jest kwestią pozostającą w zakresie swobodnego wyboru rady gminy.