Odpowiedź eksperta pochodzi z programu LEX Zamówienia Publiczne.
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego może zakończyć się bądź zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego z wybranym wykonawcą, bądź unieważnieniem postępowania. Przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późn. zm.) – dalej p.z.p., nie dopuszczają sytuacji, w której wszczęte postępowanie nie zostanie rozstrzygnięte (pozostanie "w zawieszeniu").
Art. 93 ust. 1 p.z.p. zawiera zamknięty katalog przesłanek skutkujących unieważnieniem postępowania. Przepis ma charakter obligatoryjny, co oznacza, że wystąpienie chociażby jednej z wymienionych przesłanek musi skutkować unieważnieniem postępowania.
Do wyboru oferty może dojść tylko wtedy, gdy zamawiający otrzyma co najmniej jedną ofertę, przy tym ofertę niepodlegającą odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 p.z.p. W przypadku nieotrzymania żadnej oferty zamawiający ma obowiązek unieważnić postępowanie.
Dopiero po unieważnieniu postępowania o udzielenie danego zamówienia publicznego, w którym nie wpłynęła żadna oferta, zamawiający może wszcząć kolejne postępowanie na ten sam przedmiot zamówienia.