Kwestia ta jest o tyle istotna, że w mojej ocenie wymaga od służby konkretnych działań, m.in. profilowania kierunkowego związanego z nowymi zjawiskami dotyczącymi osób narodowości ukraińskiej i gruzińskiej, które brały lub biorą udział w działaniach wojennych i w różnych okolicznościach, i z różnych powodów migrują (odpowiednio powracają) na teren Polski. Losy ich są różne, może się zdarzyć, że są członkami grup przestępczych lub, że powróciły z wojny, przyjechały do Polski, nie udało im się znaleźć pracy, są zdeterminowane, sfrustrowane i wchodzą na ścieżkę przestępczą. Czasem cierpiące na silny zespół stresu pourazowego, czasem po prostu zdemoralizowane - na tyle że „zwykła kradzież” czy zabójstwo nie stanowią dla nich żadnej różnicy.
Czytaj: Polska zabójczyni - narzędziem nóż, ofiarą kat>>
Wojna powinna być brana pod uwagę
Z mojej ocenie, kwestie związane z wojną, traumatycznymi przeżyciami, powinny być też brane pod uwagę przez polskich biegłych sądowych zajmujących się profilowaniem sprawców zabójstw. Opinia publiczna w ostatnim czasie jest poruszona zabójstwem czterech starszych kobiet w Warszawie. Moim zdaniem, jako doświadczonego biegłego sądowego, trudno jednak przyjąć, że motywem tej zbrodni dokonanej m.in. przez osobę narodowości ukraińskiej – jest wyłącznie motyw rabunkowy.
Nawet jeśli tak, to profil zabójcy jest zupełnie inny. Zatem expressis verbis wskazuję, że nie tylko w tej sprawie, ale w sprawach z zakresu wyżej wspomnianej przestępczości zorganizowanej należy dokonać profilowania sprawców zabójstw, uwzględniając między innymi takie przesłanki i cechy, jak ich: udział w działaniach wojennych, powrót z działań wojennych, zabijanie podczas działań wojennych, nieumiejętność rozróżnienia płaszczyzny popełnienia przestępstwa (działania wojenne – pokój), bezwzględność, zanik bodźców i odruchów nie pozwalających na odróżnienie zabicia owada od pozbawienia życia człowieka, traktowanie pozbawienia życia człowieka w warunkach pokoju, tak jak pozbawienie życia człowieka w warunkach wojennych podczas działania na rozkaz, wykonując zadania operacyjne na polu walki (zniszczenie celu).
Podstawowe znaczenie w ich przypadku mogą mieć bowiem:
- długotrwałe oddziaływanie na te osoby sytuacji trudnej o cechach stałego zagrożenia;
- przeciążenia;
- długotrwała przemocy psychicznej i fizycznej (w sposób ciągły – cykliczny – tzw. pole walki);
- deprawacja i frustracja wszystkich potrzeb psychologicznych;
- potrzeba rozwiązania trudnej sytuacji bez kontrolowania siebie czy na przykład konieczność rozładowania skumulowanych negatywnych emocji i wiele innych.
Potrzebne przeszkolone służby i szybka deportacja
Niestety jest to kolejne wyzwanie dla polskiej policji. Uważam, że tą tematyką powinny zająć się nowo wyznaczone komórki organizacyjne Centralnego Biura Śledczego Policji w ścisłym porozumieniu z Biurem Operacji Antyterrorystycznych i oddziałami, pododdziałami kontrterrorystycznymi komend wojewódzkich policji na terenie kraju.
Wydziały kryminalne powinny prowadzić proces wykrywczy metodycznie bez zmian – jednak we ścisłej współpracy z wyżej wymienionymi komórkami organizacyjnymi i od momentu zatrzymania sprawcy zza wschodniej granicy.
Przede wszystkim jednak nie można lekceważyć tego zjawiska, które rozwija się niezwykle szybko i nawet w przypadku zakończenia wojny będzie narastało.
Służby powinny też wdrożyć nowe lub wykorzystać już istniejące procedury pozwalające (oprócz standardowej deportacji), na natychmiastowy powrót do miejsca zamieszkania obcokrajowca, który popełnił nawet „najdrobniejsze” przestępstwo na terenie Polski.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.