-Z przyjemnością informuję, że Fundacja Powszechnego Czytania dostaje Nagrodę Biblioteki Kongresu Stanów Zjednoczonych 2024 za Dobre Praktyki Proczytelnicze. Nagroda jest wyrazem uznania dla osiągnięć Waszej organizacji na polu promocji czytelnictwa, rozwoju innowacyjnych metod i praktyk w tej dziedzinie. W szczególności doceniamy działania Fundacji Powszechnego Czytania w obszarze zwiększania czytelnictwa wśród wspólnot uchodźczych, rodzin o niższym statusie ekonomicznym i o niższych kompetencjach czytelniczych i dostarczania tym wspólnotom działań i materiałów odpowiednich dla ich potrzeb – napisała Carla Hayden, dyrektor Biblioteki Kongresu Stanów Zjednoczonych w liście gratulacyjnym do Fundacji.

- Cieszymy się niezmiernie, ale chcemy jednocześnie bardzo mocno podkreślić, że nie dostalibyśmy tej nagrody, gdyby nie rzesza wspaniałych ludzi, organizacji i instytucji, które nas wspierają i z nami współpracują. Tak więc dziękujemy wszystkim i świętujemy wspólnie! – mówi Maria Deskur, prezeska Fundacji Powszechnego Czytania.

Precyzyjne kryteria 

Organizacje nominowane do nagrody muszą napisać serię krótkich „esejów” odpowiadających na bardzo konkretne pytania: Jakie są cele i metody działania organizacji nominowanej? Jakie kompetencje czytelnicze organizacja promuje, by osiągnąć swoje cele? Jaką rolę w programach odgrywa wspólnota, której organizacja jest częścią? Jakie są dobre praktyki czytelnicze, którymi organizacja może się pochwalić? Nominowani proszeni są także o opisanie swojej organizacji pod kątem precyzyjnie zdefiniowanych kryteriów oceny, są nimi: innowacyjność, stabilność organizacyjna, skalowalność i otwartość programów dla innych organizacji, działania oparte o badania, mierzalność rezultatów i odpowiadanie na potrzeby odbiorców.

- Pisanie naszej aplikacji było zaskakującym doświadczeniem, trochę jak coaching bez coacha – odpowiadaliśmy na zdecydowanie świetny zestaw pytań, które każą człowiekowi zastanowić się nad swoimi działaniami, przemyśleć fundamenty, cele, grupy docelowe, adekwatność metod oraz skuteczność operacyjną. Biblioteka Kongresu ocenia innowacyjność i świadomość badań i wyzwań wokół czytelnictwa, ale także to, na ile organizacja oceniana potrafi utrzymać się na rynku i realnie coś w tym obszarze zmienić. Ten profesjonalizm oceny kandydatów jest imponujący– podkreśla Maria Deskur.

Fundacja Powszechnego Czytania została założona w 2018 przez konkurujących ze sobą na rynku wydawców. Statut FPC zobowiązuje jej zarząd do pracy na rzecz czytelnictwa w zgodzie z następującymi wartościami: apolityczność, otwarcie na współpracę, działania w oparciu o dane i badania, działania nastawione na budowanie zasięgów, by osiągać zmianę, oraz rozsądne gospodarowanie zasobami. Od początku Fundacja działa na rzecz upowszechnienia czytania, dzięki któremu niweluje wykluczenie społeczne - bo nieczytanie to problem społeczny. Wizją FPC jest, by każde polskie dziecko mogło realizować swój pełen potencjał i miało równe szanse edukacyjne, a regularny kontakt z książką ma na to ogromny wpływ.

- Kiedy w 2018 r. z Marią Deskur, Grzegorzem Majerowiczem i kilkunastoma wydawnictwami zakładałem Fundację Powszechnego Czytania, nie przypuszczaliśmy, że zasięg jej działania będzie aż tak duży - mówi Włodzimierz Albin, prezes Wolters Kluwer Polska. Podkreśla, że mimo braku środków publicznych, opierając się na kreatywności i dynamice działania zarządu, Fundacja zdołała zaznaczyć swoją obecność w niespodziewanie wielu dziedzinach życia społecznego, których związek z czytaniem nie był tak zdecydowanie oczywisty. - Aktywizacyjne działania wobec władz samorządowych, środowiska lekarskiego i biznesu zaczynają przynosić efekty. Zdajemy sobie sprawę, że jest to proces obliczony na lata, ale społeczeństwo polskie niezbędnie potrzebuje takich działań. Nagroda Biblioteki Kongresu jest dla Fundacji wspaniałym wyróżnieniem, zachętą do dalszych działań. Dziękuję zarządowi fundacji i fundatorom, że mogę uczestniczyć w tym wspaniałym przedsięwzięciu - dodaje prezes Albin. 

Czytelnictwo w Polsce do poprawy 

Dziś Polacy czytają mało - 43 proc. obywateli sięga po minimum jedną książkę rocznie, a więcej niż 7 książek czyta jedynie 7 proc. Polaków. Trzeba te wyniki poprawić. Dlatego FPC wdraża działania strategiczne na kilku poziomach wpływu: 

  • pomaga wykluczonym dzieciom – dostarcza książki tym, którzy ich nie mają;
  • wspiera rodziców – pokazuje, jak czytanie zmienia przyszłość ich dzieci;
  • szkoli liderów i liderki – trenuje mechanizmy zachęcania do czytania, przekazuje wiedzę;
  • prowadzi prace analityczno-badawcze – buduje środowisko świadomych przywódców zmiany krajobrazu czytelniczego w Polsce.

 

Czytanie to niezbędny czynnik rozwoju Polski. Regularny kontakt z książką pozytywnie wpływa na rozwój językowy, emocjonalny i społeczny jednostek i społeczeństw. Ułatwia osiągnięcie gotowości szkolnej, redukuje skłonności do agresji, umożliwia harmonijny rozwój osobowości. Wspierając czytelnictwo budujemy fundamenty życiowego sukcesu poszczególnych dzieci, a także wspieramy powstawanie świadomego społeczeństwa obywatelskiego.

Wolters Kluwer wśród członków 

W lipcu do grona członków Rady Fundacji Powszechnego Czytania dołączyła firma Wolters Kluwer – związana z Fundacją od samego jej powstania.

Czytaj więcej: Wolters Kluwer nowym członkiem Rady Fundacji Powszechnego Czytania

Skład Rady Fundacji jest następujący: Włodzimierz Albin (Wolters Kluwer Polska), Agnieszka Betlejewska (HarperCollins Polska), Mikołaj Burchard (CH Beck Sp. z o.o.), Grzegorz Czajka (Wydawnictwo Zielona Sowa Sp. z o.o.), Sonia Draga (Polska Izba Książki), Paweł Filar (Platon Dystrybucja Książek), Marcin Frąckiewicz (Motyle Książkowe), Marcin Garliński (Muza SA), Magdalena Hajduk-Dębowska (Karakter), Jadwiga Jędryas (Dwie Siostry Sp. z o.o.), Justyna Kardasz (Media Rodzina Sp. z o.o.), Agnieszka von Mallek (Nowa Era Sp. z o.o.), Anna Lubczyńska-Lafuente (PWN), Mikołaj Małaczyński (Legimi), Andrzej Mardyła (Aromat Słowa Sp. z o.o.), Artur Owczarek (Garmond Press SA), Alicja Pollesch (Wolters Kluwer Polska), Aleksandra Ruszkowska (Grupa wydawnicza Relacja), Katarzyna Sienkiewicz-Kosik (Powergraph), Katarzyna Skalska (Wydawnictwo Zakamarki Sp. z o.o.), Anna Skowrońska (Wydawnictwo Muchomor), Małgorzata Skowrońska (Agora SA), Tomasz Szponder (Rebis Sp. z o.o.), Piotr Szwocha (Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe), Bogdan Szymanik (Bosz), Monika Walendowska (Polarny Lis), Łukasz Wąwoźny (Drukarnia Sowa), Aleksandra Wójcicka (SIW Znak Sp. z o.o.), Anna Zdrojewska-Żywiecka.