W dniu 11 września 2013 r. ogłoszone zostało rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 23 lipca 2013 r. w sprawie kontroli przewozu drogowego (Dz. U. poz. 1064).
Rozporządzenie określa wzory dokumentów stosowane przez osoby uprawnione do kontroli przewozu drogowego, sposób przeprowadzania kontroli w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących okresów prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw oraz czasu odpoczynku kierowcy, podczas kontroli drogowych i kontroli w przedsiębiorstwie, a także wymagane standardowe wyposażenie osób dokonujących tej kontroli i wykaz podstawowych elementów, które jej podlegają. Ponadto przepisy rozporządzenia określają rodzaj danych statystycznych gromadzonych w wyniku kontroli i rejestrowanych przez organy kontrolne, a także tryb, sposób i wzory dokumentów do ich przekazywania do Głównego Inspektora Transportu Drogowego.
Celem wydania nowego rozporządzenia jest dostosowanie obowiązujących dotychczas przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2009 r. w sprawie kontroli przewozu drogowego (Dz. U. Nr 145, poz. 1184) do przepisów ustawy z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 244, poz. 1454) oraz przepisów unijnych dotyczących warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego oraz dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych. Wprowadzone przez nowe przepisy zmiany obejmują m.in. uzupełnienie protokołów z kontroli o informacje o mandatach nałożonych na kierowców i zarządzających przedsiębiorstwem albo zarządzających transportem w przedsiębiorstwie.
Nowe przepisy wejdą w życie z dniem 12 października 2013 r. Oddziaływać będą na podmioty posiadające uprawnienia w zakresie kontroli przewozu drogowego (m.in. funkcjonariuszy Policji, ITD, Straży Granicznej oraz straży gminnych), a także na przedsiębiorców, kierowców i inne podmioty wykonujące przewóz drogowy. Koszty wdrożenia nowych przepisów, dotyczące przede wszystkim przebudowy prowadzonej przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego aplikacji Centralnej Ewidencji Naruszeń (CEN), obciążą budżet państwa.