W tej sprawie każda ze stron sporu inaczej odczytuje zawarty w § 6 ust. 2 pkt 2 lit. b rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) zapis: "podatnik dokonujący nabycia towarów lub usług będzie przedstawiał drugiej stronie umowy oryginał i kopię faktury do jej akceptacji w formie podpisu". Zdaniem organu podatkowego, z zapisu tego wynika, iż konieczna jest akceptacja na każdym oryginale faktury, natomiast podatnik utrzymuje, że taki warunek nie został ustanowiony tym przepisem i możliwa jest akceptacja na zbiorczym miesięcznym zestawieniu faktur.
Sprawa trafiła do WSA w Warszawie. W ocenie Sądu rację należy przyznać podatnikowi, ponieważ w analizowanym przepisie rozporządzenia wskazana została forma, w jakiej następuje akceptacja faktury, tj. poprzez podpis, ale nie wskazano gdzie ten podpis powinien być złożony. A ze zderzenia dwóch określonych czynności, tj. przedłożenia faktury i jej akceptacji, nie należy wywodzić dodatkowych, niezapisanych warunków ważności czy też skuteczności akceptacji. Z samego faktu, iż § 6 ust. 2 pkt 2 lit. b rozporządzenia nakazuje przedstawienie faktury w celu jej akceptacji w formie podpisu nie można wywodzić, iż ów podpis powinien być złożony na oryginale każdej faktury z osobna. Złożenie podpisu na zbiorczym miesięcznym zestawieniu faktur jest de facto tym samym, czym jest złożenie podpisu na każdej fakturze z osobna. Osoba, która podpisuje zbiorcze zestawienie faktur, tak samo zaświadcza swoim podpisem, iż faktury zostały jej przedłożone, jak w sytuacji złożenia podpisu na poszczególnej fakturze.
(III SA/Wa 2494/10)
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line
Źródło: www.nsa.gov.pl, stan z dnia 5 października 2011 r.